torsdag, februari 18, 2010

Fuskande moderater ger en blixtbelysning av deras egen politik

Fusket inom moderaterna är inget vi ska göra partipolitik på kanske. Det är vad det är, och det är ett internt problem för just moderaterna. Även om det kanske är ett problem även för den som tänkt rösta på ärliga människor.

Men när det nu kommer fram att man även fuskar inom Medborgarskolan, eller att det i vart fall finns en person som på goda grunder är misstänkt för fusk i värvande av medlemmar och cirkeldeltagare som tycks kunna komma in i Stadsfullmäktige efter valet, då är det plötsligt intressant även utanför moderaterna.

Det jag onekligen tänker är, jaha, det var därför de trodde att de sjuka fuskar, att de arbetslösa fuskar och så vidare. För som man känner sig själv känner man andra. Helt enkelt så här enkelt. Om jag själv fuskar tror jag att alla andra gör det också. Eller, väldigt många runt omkring mig fuskar, det torde betyda att de flesta andra fuskar, även om jag inte gör det.

Är det en så snäv syn på världen som legat till grund för den hutlösa jakten på sjuka och arbetslösa? De helt grundlösa anklagelserna mot samhällets mest utsatta, är de grundade i att de som drivit anklagelserna i själva verket själva är fuskare?

Det är faktiskt ganska mycket som tyder på det. Blandannat det faktum att det inte en enda gång har kunnat beläggas något omfattande fusk inom något av våra socialförsäkringssystem.

Kanske är detta något att ha i åtanke om man står och vacklar i valet i höst, om den som påstår något inte kan ange en enda källa, en enda forskningsrapport, inget annat än sitt eget påstådånde, då ska man nog ta påståendena och den följande politiken med en nypa salt antar jag. Deal?

Inga kommentarer: