tisdag, juli 21, 2009

Rökning kan verka så gott!

Jag har aldrig rökt. Det är klart att jag har smakat, en eller två gånger och nån gång för att provocera Jakob. För nån vecka sedan var jag hos Jihad och rökte vattenpipa, det var sött och gott. Men min totala cigarettförbrukning för hela mitt liv ligger under fem stycken cigaretter, högt räknat. Om man bortser från den där gången på djupet med Håkan och Fredrik där vi satt och rökte en hel kväll. Väldigt märkligt.

Ändå kan jag ibland känna för att röka. Som i dag, just nu, när jag sätter mig ner för att skriva på min bok. Då känner jag för att först tända en cigarett, ta ett djupt halsbloss, blunda och låta det hela verka en stund och sen blåsa ut det hela. En par drag, sen aska lite snyggt och börja skriva. Det är vackert.

Ibland önskar jag att folk rökte mer runtomkring mig, men det är mer sälla. Men ibland när jag är ute, vilket är sällan, så önskar jag att man fick känna den där rökdoften som kommer från en precis nytänd cigarett. Det luktar väldigt gott.

En märklig sak med det där rökförbudet som skulle vara så hemskt. Jag minns en taxikund som aldrig skulle gå ut igen för att hon inte fick röka. Undrar om hon håller det? Tankeslipp.

En märklig sak det där rökförbudet som skulle vara så hemskt är att när jag nu för tiden går så känns det som om kvällen aldrig riktigt kommer igång. Förr om åren då satt man först i en rökfri lokal, temperaturen höjdes, man insveptes i rök och partyt satte fart. Nu sitter man hela kvällen och väntar på att det där partyt ska börja, så helt plötsligt sitter man med en BigMac i näven i en taxi hem och undrar vad som hänt.

Nu ska ni inte tro att jag kommer hänfalla till rökning, eller till att vilja att rökförbudet på krogen ska försvinna. Jag är för gammal för att vara så dum. Men ibland, önskar jag att jag hade nån tuffare last än socker och te.

Inga kommentarer: