onsdag, juli 22, 2009

Fri kollektivtrafik är utmärkt, men är plankning vägen dit?

Det har varit en del prat om det här med plankning på sista tiden.

Att planka är väl inte så snyggt. Det är dumt eftersom det undergräver kollektivtrafikens möjlighet att utvecklas. Däremot är Planka.nu´s mål med en gratis kollektivtrafik mer än lovvärt. Det borde vara en självklarhet egentligen.

Petter Nilsson på dagens konflikt belyser en del märkliga argument för att det inte skulle fungera med gratis kollektivtrafik. Jag ska inte dra argumenten här, de kan ni läsa där istället.

Däremot så blir jag helt överraskad över Jonas Morians rena dumhet när han påstår att det skulle krävas massiva skatteökningar för att finansiera en gratistunnelbana eller att plankarna skulle kosta stora summor pengar.

En plankare kostar ju faktiskt ingenting i praktiken. Visst det är en utebliven intäkt, och det är därför det är dumt. Men någon kostnad blir det faktiskt först när man börjar jaga plankarna. För efter vad jag förstår så måste det vara ett minimalt extra slitage eller en minimal ökning av driftskostnaderna för att köra tåget.

Att det skulle kräva massiva skatteökningar får förstås Morian mest att likna det högerspöke han alltmer tar skepnad av, men det betyder inte att han har rätt för det. ja, skatten ökar vilket gör att de rika får betala mer av kaka för kollektivtrafiken, för de allra flesta skulle det bli billigare att betala via skattesedeln. Så i slutändan blir det billigare med en skattehöjning än en avgift. Det är ju nånstans grunden i vänsterpolitiken. Har du missat det Morian?

En annan som är ute och cyklar istället för att åka kollektivt är Edvin Alam som skriver om att köpa SL-kort. Han går i samma fälla som Morian och hävdar att det av någon skulle bli sämre turtäthet med en skattefinansierad kollektivtrafik. (läs gärna kommentarena på hans inlägg!)

Det är klart att kollektivtrafik kostar, och den måste betalas. Speciellt om den ska byggas ut. Då är frågan, ska man betala den kollektiva trafiken kollektivt och rättvist med skattesedeln, eller via en ickeprogressiv avgift som i praktiken ger den rika ett billigare SLkort än den fattiga.

Slutligen tycker jag att man ska betala de kollektiva nyttigheterna så länge de kostar, vill man få bort avgifterna får man göra det via andra metoder.

/Mattias

Andra om kollektivtrafik, plankning och SL.

Slopa spärrarna, stoppa plankarna  ,Gratiskulturen sprider sig!,Apropå kollektivtrafik ,Inte att hoppa över skaklarna,Är alla som plankar hjärtlösa?,SLs fina engagemang för solidaritet,Guu så larvigt

 

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Intressant?

3 kommentarer:

gardebring sa...

Det heter "avgiftsfri kollektivtrafik", inte "gratis" eller "fri".

Någon måste alltid betala.

Du tar förvisso upp det i ditt inlägg (ökat skatteuttag), men jag tycker att det lätt blir missvisande just när man använder termen "gratis" eller "fri" när det i själva verket handlar om att förflytta kostnaden.

Mattias Ericson sa...

Hmmm. Har inte tänkt på det. Tack för påpekandet. Ska åtgärda det i framtiden. Tror jag.

Hitta gärna fler saker att påpeka på bloggen. Det är kul att bli bättre.

Vänliga hälsningar

Mattias

Anonym sa...

lart mycket