torsdag, juli 16, 2009

Birka – vilken fejk!

Var på Birka för någon vecka sedan. En barndomsdröm som skulle gå i uppfyllelse. Jag är kanske ganska ensam om att enda sedan liten längtat efter att få åka ut till en utgrävningsplats.

Men det har nog att göra med att jag måste läst böcker från stenåldern när jag var liten. För som jag minns det så var det ingen som visste var Birka var och att det är något man har hajjat först på 80 och 90-talen. Fast när man kom ut dit stod det ju ett jäkla kors från början av 1800-talet och skröt om att Ansgar hade varit där. Jag förstår inte.

Nåväl, det är väl inte helt ovanligt.

Väl där ute, efter en fantastisk båtfärd, ett trevligt museum och en nybyggd nice vikingaby med båthamn och allt ska vi då äntligen, som sagt, efter ett livs väntan, få se Birka. Men va fan var det?

Jag hade inte förväntat mig särskilt mycket. Men nån typ av husgrund, en utmärkt gata eller nånting. Men inget. Det var ingenting. Inget. Världsarvet Birka är en åker. Eller en äng. Det är allt annat än något intressant att titta på. Du kan åka till Järvafältet och glo på gräs lika gärna, eller Årstafältet, eller Gärdet, eller vilken jäkla äng som helst. Det är ingen skillnad mot Birka.

Jag tänker på stackars riktiga turister som varit och sett andra världsarv. Pyramiderna. Kinesiska muren. Taj Mahal. Drottningholm. Så kommer man. Ja, till en åker. Helt obegripligt.

Sen läser man häromdagen i tidningen att Babylon, typ världens första stad, inte är ett världsarv. Vilket larv. Hur prioriterar de där som bestämmer världsarv egentligen? Men vad är hängande trädgårdar och babels torn, som inte heller finns längre mot: En äng.

Men vi hade i alla fall tur med vädret!

Inga kommentarer: