lördag, december 06, 2008

Vad jag hade sagt på Slussen i dag!

I dag är det samling mot Nazismen och rasismen på Slussen klockan 15.00. Om jag hade fått tala hade jag sagt följande:

“Medborgare antirasister!

Det är skönt att se alla olika ansikten som sluter upp för att säga nej till rasism och nazism. Som säger nej till enfald.

Men det är egentligen fel angreppsvinkel. Det är inte vi som är emot. Det är vi som är för! Vi är för mångkultur. Vi är för alla människors lika rätt. Vi är för demokratin. För det är det som är kärnpunkten. Antirasisten är en av demokratins viktigaste försvarare. Ett samhälle med rasism kan aldrig vara sant demokratiskt.

I demokratins namn önskar jag att vi kunde ha stått i Salem och säga i från. Att vi hade kunnat visa Salemborna att de inte är ensamma. Att visa nazisterna att de är det.

Det är beklagligt att vi inte får möjlighet att protestera på plats. Men jag kan förstå att poliserna fattar sina beslut. För de har en annan agenda än vad vi har. Deras agenda är att upprätthålla ordningen. Det är inte vår uppgift. Vår uppgift är att försvara demokratin. Försvara demokratin mot det slödder som under påstådd demokratisk flagg försöker montera ner densamma.

Därför är det viktigt att vi som inte har möjlighet att åka ut till Salem, att vi visar vårt stöd till de som står vid fronten i Salem. Precis som vi skulle ha stött de frivilliga i Spanien på 30-talet. Precis som vi alltid måste stå upp och säga Ja till mångkultur, Ja till alla människors rätt och Ja till Demokrati!”

Nåt sånt.


/Mattias

Läs denna även här

Technorati Taggar: , , , ,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Jessica sa...

Jävlar, du lyckades. Jag kommer ihåg hur du berättade om din bok någongång under en lektion i femman, att ingen tyckte boken var tillräckligt bra, och så finns den i en bokhandel nu. Jävlar, jag är imponerad.
Och jag antar att du kanske inte kommer ihåg mig rakt av, men jag var din elev, närmare sagt, jag heter Jessica, den där tjejen som använde ordet "könsdiskriminering", något du blev otroligt imponerad av, och även hela mitt ordförråd. Jag hittade dig, igen.

Jag hoppas att du har haft det bra, och du ska bara veta hur otroligt saknad du är!