onsdag, november 05, 2008

Vänsterpartist tycker klassamhället är skit - kanske inte årets skop!


Det är alltid kul att tycka om saker man inte sett. Halal-TV tycks varenda en tycka något om, men jag har inte sett det och tycker faktiskt inte nåt om det alls. Bara att religiösa människor får för stort utrymme överhuvudtaget, men jag ser inget större problem i att religösa muslimer tar utrymme från religiösa kristna. Det är väl ungefär hugget som stucket med dumheterna.

Men jag ska tycka om en annan, något mindre uppmärksammad sak i det första programmet som sändes i måndags. Det programmet ska tydligen ha handlat om klassamhället, och där uttalade sig en sjuksköterskestudent som sa:

- Jag tycker att det är skit att vi har ett klassamhälle. Det är absurt att mänskligheten kommit så långt i vissa avseenden men att vi fortfarande har ett samhälle där man föds in i en viss klass, säger mannen till programledarna.

Detta har tydligen chokerat skribenterna på Dagens media till den grad att de grävt vidare, för att inte tala om deras läsare som kommenterat artikeln, för att finna vad det är för suspekt människa som kunnat säga något så sjukt.

Man har funnit, hör och häpna att mannen, enligt artikeln är vänsterpartist och har en väldigt tung post inom Vänsterpartiet i dag. Han är visst resursperson för Vänsterpartiets Pride-grupp. Nu är jag inte helt säker på att Vänsterpartiet ens har en Pride-grupp, jag har då aldrig hört talas om den. Däremot vet jag att Vänsterpartiet Storstockholm har en, och jag misstänker att det är den gruppen han är resursperson för. Det är inte så avancerat, jag har själv suttit i liknande grupper, med andra ord är man inte så betydelsfull om man sitter där.

Nu är det inte intressant i sig om han har nåt inflytande eller inte, eftersom jag både håller med honom, och tycker att han har all rätti världen att uttala sig i TV utan att behöva skylta med partitillhörighet, precis som man inte jämt behöver presentera KG Bergström som gammal moderat kommunalpolitiker, t.ex. Poängen är att man i Dagens Media försöker göra en stor grej av något mycket litet. Till och med faktiskt helt ointressant.

Av kommentarerna att dömma så är det dock inte så mycket killens partitillhörighet som är upprörande, utan att en kommunist överhuvutaget får lov att yttra sig. Jag hoppas innerligt att Dagens Medias skribenter inte är av den åsikten, för då är vi illa ute med demokratin. Nja, jag kanske tillskriver Dagens Media för stort inflytande, men då får det väl vara så då.

Summa summarum. Jag är inte alltid representant för partiet, precis som inte den där killen är det heller. Det är inte konstigare än så.

/Mattias

Dagens Media

Technorati Taggar: , , , , , ,

Inga kommentarer: