måndag, november 24, 2008

Nu är jag förbannad igen!

Vissa saker gör mig mer förbannad än andra. Vissa saker som gör mig förbannad är väl mer betydelsefulla än andra, men jag blir riktigt sur när butiker tar betalt av mig för att jag minskar deras rånrisk, minskar deras kostnader för kassahantering och så vidare. Det jag pratar om är så klart avgiften när man betalar under ett visst belopp i en butik.

Jag hade en viss förståelse för butikernas agerande när det var bankerna som var skurken genom att ta ut en bizarrt hög avgift för att jag använder ett kort jag redan betalt till dem för att använda. Dessutom dubbelt genom att det är ruskigt låg ränta på det konto jag kommer åt med kortet. Ja, det är ta mig sjutton trippelt eftersom det även för banken är billigare med korthantering än kontanthantering.

Men sen något år tillbaka är det en försumbar summa som ska betalas av butiken, jag tror det rör sig om 30 öre, och det är dessutom förbjudet att ta ut en avgift av den som betalar med kort. Ändå står man där på kafét, eller än värre på låtsasposten, och måste betala pengar som i praktiken blir ren extra vinst för innehavaren.

Jag har inget emot att betala för saker som kostar, men att betala för saker som inte kostar något gör mig förbannad. Så det så!

/Mattias

Läs mer här

Besök även mina andra bloggar:
Fetknoppar - från bulle till pinne
Stockholmsvänstern
Technorati Taggar: , , ,
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: