tisdag, november 04, 2008

6 nya dikter!

Det finns ingen tid att planera för
Åren äter upp livet
I korta sekunder
När andningen inte ens fungerar att kväva mig
Kommer prickarna för ögonen
och du
och jag
Kan stillsamt inte röra varandra
Medan det i svindlande tempo
Rasar dagar utanför fönstet
Som trots allt
Visar vackra höstfärger.

....

En enda blick
och du river sönder mig
Jag lägger mig framför din fot
Du gråter och  skriker
Men inte något
Reparerar såren
Som blicken just rivit upp

....

Ser i panik
nyheten
Om den lilles död
Slås av din sårbarhet
som jag varje dag
lägger i andras händer
pch gråter i den lilles föräldrars ställe

....

Hon mittemot
Saknar tänder
och stinker piss
Men misstas ändå
för en liten flicka
som för tidigt fått den gamlas skratt

....

Det finns inget skönt
i de motiv du försöker fågna
med en skitig ling
och billigast tänkbara teknik
Det enda som finns där
ett leende med tre saknade tänder
och ett hus ingen betalar för

....

Är livet så enkelt
som fraserna antyder
Underförstått
Finns det en väg ut?

/ Mattias

Tidigare poesi på Pooma:
Regnbågen faller.
Till Stephanie, Wherever you are
Motorsågen
Du vet att jag nästan alltid ljög
Revolutionen är här
Till Vincent 2007-08-11

mer

Köp min poesiroman: "Kräftorna - den ensammes hämnd"

Technorati Taggar:
Läs även andra bloggares åsikter om

1 kommentar:

Anonym sa...

Som alltid, lyckas du tränga in i MITT hjärta med dina dikter. Jag fastnade för 2:a och sista dikten, olycklig och svår kärlek ligger mig varmt om hjärtat. Kärlek ska vara lidelse, passion och tårar.
Du är min favoritpoet Mattias :-)