tisdag, oktober 07, 2008

På förekommen anledning: Pedofili och homosexualitet går inte ens att jämföra!

På grund av att det uppstått försök till en debatt där homosexualitet jämförs med pedofili med anledning av ett tidigare blogginlägg så tänker jag skriva några rader om det här. Sen sätter jag in granskningsfunktionen på kommentarer så det kan ta en stund innan era kommentarer kommer in, men fortfarande tänker jag radera de kommentarer som fortsätter jämföra och jämställa dessa två helt olika saker.

1. Det har framförts i debatten att homosexualitet och pedofili är jämförbara för att de båda baserar sig på en icke-äkta kärlek.

Varifrån människan som skrivit det fått att homosexualitet inte är äkta kärlek har jag ingen aning om och tycker självklart att det är helt befängt.

2. Det har också framförts att de går att jämföra eftersom det finns en gräns för vilken åldern ska vara för att en sexuell handling ska utgöra en pedofilhandling, och att den skiljer sig åt i olika länder.

Det är naturligtvis ett helt befängt argument eftersom det även finns en åldersgräns när det gäller heterosexuella sexuella handlingar, men ingen börjar vad jag vet säga att heterosexuellkärlek och sex är jämförbar med pedofili.

Att människor göra dessa liknelser handlar naturligtvis i grunden om homofobi och inget annat. Nja, i och för sig kan det väl handla om andra obehgligheter också som religiösa vanföreställningar, politiska nojjer och annat märkligt. Men i grundgrunden är det homofobin som gör sig gällande.

Det ska visst finnas någon plats på nätet där de kommentarer jag raderat finns publicerade, jag har ingen länk dit så jag har inte sett den, men om ni är intresserade så kan ni ju leta rätt på den.

/Mattias
Andra bloggar också om:
, , ,
Kolla även in följande gamla blogginlägg:                       
Det är dyrt att köra bil go vänner!
Sänkta arbetsgivaravgifter gav få och dyra jobb
Vi säljer ut bankkrisens stabilaste motmedel!
Intressant?Technorati Taggar: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

svårt att förstå problematiken i samanhanget om inte det där inlägget du refererar till oxå finns att läsa.
hur som helst, vad är enligt dej skillnad på homofobi och homokritik? kan du ge exempel?

Anonym sa...

Aha.. det måste va ditt inlägg som det skrivits om på Marcus (metrobloggen.se/marcusontherocks). Jag har liksom ingen åsikt själv, kanske då lutar åt ditt håll om jag nu absolut måste ta sida, kärlek är kärlek om man upplever den så oavsett läggning (även pedofilläggning i såfall, pedofil är också människa kapabel till kärlek ju, att denna kärlek tvingar pedofilen till en förbjuden handling är en annan sak), men du.. det är faktikt sant som han skriver - ditt inlägg är hatiskt och kritikfobiskt (coolt ord, va?), erkänns det. Och sen det här med koppling mellan kärlek o att föda avkomma. Låter som ett starkt argument.:-)
Raffe

T Runesson sa...

Det finns en lära som heter logik. Enligt den får man jämföra ting/företeelser som har gemensam nämnare. Homosexualitet och pedofili har en gemensam nämnare: bägge är sexrelaterade avvikelser och handlar om tvångsmässig sexdrift som saknar förankring i naturlagar.
Så visst går de att jämföra.

Rätt som Angela slriver på forumet: Logik är inte Din starka sida. Själv kan jag tillägga att just oförmåga (och ovilja) att tänka själv och objektivt och höra andra sidans argument leder till att man lätt faller offer för hjärntvätt.
Ta inte illa upp bara. Inte menat att förolämpa, bara uppmärksamma.

Kanske har Du kloknat till när Du kommer upp i min ålder.
Hälsningar
Tore