tisdag, oktober 07, 2008

Om vi ändå hade problem med besökare - och vilken säkerhet som verkligen behöve stärkas.

Nu ska jag visst bli säkrare under fullmäktigesammanträdena. Inte för att jag någonsin har kännt mig hotad i rådssalen, och om man får tro DN i dag så är det visst inte säkerheten för personerna man är mest orolig, snarare verkar det vara att hindra att medborgarna stör ordningen genom "ordningen med insmugglade banderoller eller kastar ner föremål på politikerna". Eller det kanske är jämnbördigt.

Hur många som passerat förbi den vakt som i dag är utställd för att kontrollera besökarna i stadshuset kan inte vara många, förmodligen färre än antalet möten i år. Så att det skulle vara ett så stort problem med utvecklade banderoller har jag väldigt svårt att tänka mig. Och kanske vore det bättre om det faktiskt var ett problem!

För tänk om det faktiskt var så att människor brydde sig tillräckligt mycket om de beslut som i praktiken rör flest medborgare att det faktiskt var några som kom in i rådssalen och störde oss lite grann. Kanske kunde det liva upp demokratin lite grann. Fler engagerade medborgare vore inte helt dumt faktiskt. SEn kan de ju förstås gärna hålla sig i från att kasta grejjer på oss som sitter där. Det skulle mest vara fånigt och göra ont.

Men det finns en annan säkerhetsfråga som jag nog tycker är mer angelägen. Jag har själv kunnat få både användaruppgifter och lösenord via telefon, till mitt eget konto i och för sig, utan att ha behövt bevisa min identitet.  Jag har också lyckats ta mig igenom låsta dörrar, och och för till mitt eget kontor, men återigen utan att på något sätt bevisa att jag hade tillträde eller ge någon legitimation. I kombination blir det ju rent förskräckande, jag kan ta mig in utan behörighet och gå in på någons dator helt utan något annat medel än att vara något så när välklädd, trevlig och trovärdig. Nu kanske någon läsare tror att det är på grund av min kända status som politiker som jag kunnat göra detta, men så är icke-fallet då en mindre känd politiker än jag måste vara svårt att frambringa.

/Mattias
Andra bloggar också om:
, , , ,
Kolla även in följande gamla blogginlägg:                       
Det är dyrt att köra bil go vänner!
Sänkta arbetsgivaravgifter gav få och dyra jobb
Vi säljer ut bankkrisens stabilaste motmedel!
Intressant?
Technorati Taggar: , , , ,

Inga kommentarer: