onsdag, oktober 22, 2008

Mattias - Unpublished Works. Sånt ni kunde fått höra i torsdags.

I torsdags var jag på väg upp i talarstolen vid två tillfällen. Först var det när den heta fastighetsnämnden diskuterades. Jag trykte friskt in mig, meeen. De andra pratkvarnarnarna malde på så att jag inte fick tillfälle att framföra mitt väl förberedda anförande. Möjligheten öppnades dock igen i nästa sekund när det var dags att behandla bostadsbolagen. Så jag skrev blixtsnabbt om anförandet och var beredd att gå upp och ta emot ovationerna. Återigen sattes dock streck i debatten innan det var min tud. Bl.a. för att Joakim Larsson var ofin nog att tränga sig i kön felra gånger, dessutom mest för att prata strunt. Dessutom var det en moderat dam som ansåg kyrkogårdsfrågorna var så viktiga i bostadsdebatten att vi tappade ett gäng dyrbara minuter där också. Men som ett gammalt borgarråd viskade i mitt öra: tja, det är ju också ett sätt att bo.

Jag hann dock ta en replik på Gulan Avci när hon stog och yrade om hur vi försökte hindra folk från att friheten att bo i bostadsrätt. Hon uttryckte sig något klarare i debatten än vad jag kanske gör gällande här. Men det är mer hennes problem än mitt. Jag citerar min replik utifrån mina anteckningar som jag hittat nedrafsade på ett papper som strax går i papperskvarnen:

"Jag förstår inte riktigt det du säger om att vi vill stoppa människors frihet att bo i bostadsrätt, den friheten finns ju redan! Om det är en bostadsrät man vill ha, istället för en hyresrätt, då är det ju bara att slå upp DNs bostadsbilaga på fredagen och bocka för intressanta objekt och sen ge sig i väg på visningen på söndag och måndag och lägga ett bud. Den friheten finns faktiskt.

Och det här med balans. Du säger att ni stoppar utförsäljningarna av hyresrätter för att det uppstått en balans mellan bostadsrätter och hyresrätter i innerstan och att det inte har med finanskrisen att göra. Vilken otroliga tur ni hade att den balansen uppstod exakt samtidigt som det blev uppenbart att bostadsmarknaden rämnade och att det är fullkomligt livsfarligt att omvandla. " (den här senare passagens stöd i mina anteckningar är följande "Balansen". Men jag tror att det var nåt liknande jag sa. Ni kan kolla när protokollet kommer.

Det anförande jag skulle försökt hålla andra gången slänger jag upp här nedanför för ert stor nöjes skull:

"När jag förberedde mig inför den här debatten gick jag igenom alla bostadsärenden . Jag tänkte jag skulle räkna hur mycket borgarna sålt av och hur många hyresrätter man byggt. Så jag ropade till mig min tvåriga son som vill räkna allt. Han kan ganska ofta räkna till tio, nån gång då och då till tolv. Han räknade glatt igenom hyresrätterna, men när det gällde försäljningarna  tappade grabben rätt snart intresset och började leka med tågbanan istället. Själv försökte jag enträget räkna vidare. Men jag orkade inte räkna klart.

Så jag la hyrersrättshögen, (här skulle jag visa med fingrarna hur stor den var), bredvid utförsäljningshögen.

Nu ska jag inte överdriva, men utförsäljningshögen var så häääääär hög (och här hade jag tänkt vifta med armarna för att verkligen visa hur stor den var). Och så här liten för inköp. (fingrarna igen)

När ni säljer ut lägenheterna så är det faktiskt bara en sak ni gör. Ni låter de som har pengar gå förbi de som inte har i bostadskön. För även om bostadskön är lång, så är det faktiskt så att utan sparkapital går det fortare att få en bostad via bostadskön än att spara ihop till en lägenhet som kostar mer än en miljon. För att inte tala om att få ett jobb där man har råd med de stigande räntorna och amorteringar.

Den försäljningsiver ni visar upp är inte bara orättivs och segregerande, den visar på ett farligt syndrom i den verklighetsfrånvända borgerliga nyliberala politiken som nu rämnar runt omkring oss as we speak.
Den verklighetsfrånvända borgerliga nyliberala politiken med löften som ni gång på gång fått backa från, eller om man gillade förslagen så kan man säga att ni svikit. Ni har fått backa på avknoppningarna av skolorna, ni har fått backa om utförsäljningarna av hyresrättern och på tal om världsfrånvändhet har ni fått backa på löftet om jobbgaranti inom fem dagar.

Vänsterpartiet vill, istället för att avveckla allmännyttan bygga ut den, skapa fler bostäder som alla har råd att bo i, inte bara för de med mycket pengar.

För ska vi titta lite snabbt på vem som tjänar rent ekonomiskt på borgarnas politik så handlar det om att den som tjänar 30.000 i månaden, ja siffrorna varierar lite, men det högsta belopp jag hört är 180 spänn i månaden för den som tjänar 30.000 i månaden. Om vi tar Stens egen uppgift om 3000 kronor om år för en medelinkomstfamilj. Snabb uträkning gör att det blir 125 spänn per näsa och månad. Med 2 smånäsor också i familjen blir det 62,50.
 
Vi i Vänsterpartiet vill framhålla vikten av en stor allmännytta som stabilisator för ekonomin. När det stormar i den internationella ekonomin stormar det mindre med en stor allmännytan än med en stor bostadsrättsmarknad.

Att sälja ut allmänyttan är inte bara dumt och cyniskt, det är farligt och att avknoppa skolor är olagligt. Och när min son om 18-år lärt sig räkna till mer än 10-12 och förhoppningsvis ska flytta hemifrån så får vi hoppas att det finns billiga hyresrätter han har råd att flytta till. För jag har nänmligen inte råd att bostadsspara åt honom."

/Mattias

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Technorati Taggar: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: