onsdag, oktober 01, 2008

Margareta Björk avslöjar sig å det grövsta!

Tjänstgjorde i fullmäktige i måndags. Var så dödens tråkigt att man knappt visste ut eller in. Jag vill kanske inte påstå att frågan om valfrihetssystem för äldreboende är en ointressant fråga, för det är det inte. Det är en väldigt intressant och viktig fråga. Men att lyssna på en debatt om den i tre timmar är lite väl magstarkt. Med tanke på hur usla debattörer de flesta inom majoriteten är och hur de rapar samma mantra, utan att på det minsta vis vilja lyssna på vad oppositionen säger blir det inte bättre. En liten sammanfattningen kan låta så här:

- Vi inom morderaterna gillar valfrihet. Men ni inom vänster, ni vill inte att människor ska få vara fria.
- Jo, det vill vi visst det. Men vi tycker inte att frihet är att omvandla skattepengar till vinst till privata och multinationella företag.
- Jaa, det är ju för tydligt. Ni ställer er emot de gamlas rätt att själva få välja sitt äldreboende.
- Nej säger jag ju. Jag tycker att de äldre ska få välja vilket äldreboende de vill. Men jag tycker inte att vem som helst ska få driva äldreboenden för vi vet att om det blir privat kommer en del av skattepengarna som vi betalar att gå till vinster istället för till vården.
- Jaha. Det var väl det jag visste. Ni inom oppositionen tycker att valfrihet är dåligt.

Jag extrapolerar, men inte så mycket. I grova drag sammanfattar det tre timmars munhuggning. Men tro mig, det var inte med en lättnadens suck som vi gick över till nästa fråga. Frågan om valfrihet i dagverksamheten för äldre. JAPP! Då börjar vi om från början då. Fast inte riktigt. Men trist.

Men vid ett tillfälle gnistrar det till. Vid ett tillfälle blir det så spännande. För vid ett tillfälle blottar moderaten Margareta Björk sin totala cynism och faktiskt kärnan i hela debatten. Mitt citat är från minnet och inte ordagrant, men jag extrapolerar icke och försöker hålla mig så nära verkligheten det går.

- Men det är en sak jag skulle vilja veta. Faktiskt vilja veta. Vad är skillnaden mellan om en privat vårdgivare, ett privat företag, går med vinst eller en kommunal verksamhet går med överskott. Det skulle jag vilja veta!

Jaa du. Margareta Björk. Om du någon gång, av någon märklig anledning ramlar in på min blogg så ska jag ge en anledning som du kanske kan förstå och köpa.

Om en kommunalverksamhet går med överskott går pengarna tillbaka in i verksamheten och man kan stärka upp andra delar som inte går med överskott, eller för all del sänka skatten. Men om ett privat företag som Attendo Care tillexempel går med vinst så försvinner de pengarna ut ur verksamheten och vi har faktiskt i praktiken betalat för mycket skatt.

/Mattias

Läs även andra bloggares åsikter om:
, , , , , , , ,


Kolla också in följande gamla blogginlägg:                       


Skolk i betyget. Nja, det är nog inte en så brilljant idé ändå
Sänkta arbetsgivaravgifter gav få och dyra jobbBorgarna sköter inte skogsförvaltningen!
Alvendal, höga hus och konstigheter!


Intressant?


, , , , , , , ,

1 kommentar:

veritas sa...

Ja du har rätt, överskott går tillbaka till verksamheten men inte bara det om pengarna används i verksamheten så får man råd att anställa fler och det ger högre kvalitet.