fredag, oktober 03, 2008

Försvarets omvandling är läskig!

Det är inte länge sen det var en stor debatt i Sverige om var det skulle läggas ner militära förband i landet. Jag är inte särdeles intresserad av försvarspolitik egentligen, men som född och uppvuxen i en garnisonsstad som Östersund är det klart att man bryr sig om om det kommer försvinna massa jobb från den gamla hembygden. Exakt hur det gick i det där försvarsbeslutet, men jag vet att det inte finns så många militärer kvar i Östersund.

Men det finns en annan sak som jag minns, men som märkligt nog helt försvann i debatten och det var att man samtidigt som man fattade och debatterade lokala, arbetsmarknadsbeslut beslutade man att lägga om försvarets inriktning. Från att ha varit en försvarsmakt med ett enda uppdrag, att försvara riket, så fick nu den svenska armén ett nytt uppdrag. Att delta i krig i andra länder. Alltså bli en anfallsarmé.

Det kan låta allvarligt, och det är det, därför pratar man väl inte så högt om det. Dessutom har man väl mest sett det som en utökad form av att utföra frivilliga FN-uppdrag. Illa nog, men inte livsfarligt. Men som alltid när det handlar om obehagliga politiska beslut, i det här fallet med förmodligt syfte att gå med i NATO, så kommer de pö om pö, där varje litet steg inte känns så obehagligt som summan av kardemumman.

SR rapporterar nu om att en utredning, förmodlingen inför det uppskjutna nya försvarsbeslutet, som folkpartisten Allan Widman lagt fram i dag har innebörden att "samtliga anställda inom Försvarsmakten i framtiden ska vara skyldiga att delta i den fredsfrämjande verksamheten".

HEPP!

Från att ha varit en armé som bara ska försvara sitt land så har det blivit en organisation där man som anställd kan tvingas till att kriga i andra delar av världen. Det är en ganska så gigantisk skillnad.

Tydligen har kravet, utan nån jättedebatt efter vad jag har hört, funnits sen tidigare för som SR skriver, relativt nyansttälda. Men nu ska det alltså gälla alla anställda. Man kan ju undra om en del ångrar sitt yrkesval när de tvingas i väg och slåss för amerikanska armén om oljan i mellersta östern i stället för att se till att inte den lede FI dödar mamma, pappa och kusinen Ida?

När blir det fullt medlemskap i NATO också?

Det där hade jag tänkt skulle bli slutordet, men nu slår det mig att jag bara måste kommentera en liten sak till. Är det inte lite väl fräckt av de folkpartistiska NATOanhängarna att vilja tvinga alla att bli NATO-soldater? Jag menar, om ni nu så jääävla gärna vill kriga kan ni väl gå med i främlingslegionen eller nåt! Tvinga inte mig och mina ungar att dö för era perverst romantiskt skimrande fantasier om det mysiga i att smyga runt i skogen och skjuta prick på främlingar.

Eller varför inte skaffa Counter Strike!

/Mattias
Andras åsikter om:
, , , , ,
Kolla också in följande gamla blogginlägg:                       
Skolk i betyget. Nja, det är nog inte en så brilljant idé ändå
Sänkta arbetsgivaravgifter gav få och dyra jobbBorgarna sköter inte skogsförvaltningen!
Alvendal, höga hus och konstigheter!

Intressant?
Fler ska kunna tvingas till utlandstjänst , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med författaren till hemsidan om att Sverige inte skall sprida våra värderingar genom FN-stödda insatser med att sända svensk trupp. Jag anser att det var förskräckligt att NATO ingrep mot t.ex. folkmordet i Bosnien och Kosovo. Det hade varit bättre att invänta en FN instas motsvarande den i Ruwanda. Det spelar ingen roll att 100000-tals dog i Ruwanda. FN gjorde ju sitt bästa och det är ju det som räknas. Författaren tillhemsidan gör dock ett litet misstag. Försvarsmaktens uppgift är inte bara att försvara Sverige, utan att också stödja FN-operationer. Jag anser också, preis som författaren undersförstått verkar antyda, att detta bör avbrytas!! Nej, till solidaritet!!!

Mattias Ericson sa...

Jag tolkar ditt inlägg som en aning ironiskt, och kommer tolka det utifrån detta.

Jag menar inte att svenskar inte ska kunna vara med i FNsanktionerade operationer, men jag menar att det är orimligt att det ska finnas ett tvång för anställda inom den svenska försvarsmakten att agera utomlands.

Jag menar också att försvaret inte ska delta i FN-operationer som alldeles uppenbart handlar om att gå USAs, eller nån annan stormaktsvägar, utan FNtrupp ska bara sättas in i situationer som t.ex. Rwanda. Det ska inte vara tillgången på olja som ska vara vägledande för FNinsatser, utan det ska vara där brott mot mänskligheten begås.

FNs trupper borde vara bättre och operationerna bättre planerade. Men ingen ska tvingas dit.

Mattias