lördag, september 20, 2008

Våld, tystnad och knäppvänster

Sitter och är lite småsur över att jag inte kan vara med på ESF i Malmö. Minns med glädje kaoset i Florens för faan i mig sex år sen och den gigantiska demonstrationen mot det annalkande Irakkriget. Men för att hitta lite tröst i hösten så söker jag runt på nätet för att hitta information. Man kan lugnt konstatera att svenskmedia inte riktigt tycker det är lika skoj att rapportera om ESF som italiensk media gjorde då 2002. Det enda man kan hitta något om är några flaskor som kastats och nån bank som gått sönder. Sydsvenskan har i och för sig en egen ESF sajt, det är vällovligt, men resultatet nedslående 16 rubriker handlar EN (1) om något annat än demonstrationer. Självklart toppar man med de våldsamma för att låta de fredliga komma sist, och dessutom diskuteras aldrig det politiska innehållet i demonstrationerna.

Följande skärmdump är ganska så illustrerande:



Det är också intressant att notera att det väckts kritik inom polisen för att man inte har fått ingripa när de sett brott begås. Något som vid en första anblick kan verka som en rimlig kritik. Men om man nu sätter det hela i lite proportion och betänker det faktum att det över tusen som festade och ett fåtal som begick brott och att brotten är sönderslagna rutor på ett SEBkontor, klotter på väggar och någon bil som brunnit. Men jag fattar inte detta med bilen som brunnit, den finns vad jag kan finna enbart rapporterad hos Sydsvenskan och bland de bilder jag hittar, hittar jag inte någon på denna brunna bil.

Nu sätter vi in det i perspektivet. Att 1000 personer festat och det bara är en del klotter och några sönderslagna fönsterrutor (bilen bortser jag ifrån) borde vara ett smärre lyckande och vad hade hänt om polisen gått in för att stoppa dessa bråkmakare? Det hade med största sannolikhet spätt på de små bråken och det hade kunnat blossa upp till stora, riktiga kravaller och där mängder av oskyldiga hade skadats, istället för att som nu uppgå till begränsade materiella skador som med största sannolikhet inte kommer synas om en vecka.

DN skriver dock vad det verkar ganska sakligt. Det är inte bara förvånande, det är bra också!

UNT skriver lite om forumets debatter, men fokuserar på vad de kallar knäppvänstern. Ett begrepp som det dessvärre finns fog för ibland, som han i Stockholm som envisas med att gå runt med en skylt om ockerräntorna, eller vaken.nu-gänget som har en del skruvar rät toch en del fel. Men när UNT skriver om knäppvänstern så försöker man svärta ner hela vänsterrörelsen, och det känns inte riktigt sjysst. De drar upp ett seminarium av 280 och blåser upp det till otroliga proportioner och ställer på slutet den retoriska frågan: Ja, European Social Forum, ett annat Europa
är kanske möjligt. Men är det verkligen det konspiratoriska och
judehatande Europa som diskuteras på Mikael Cromsjös sajter ni vill ha? Svaret är självklart: NOPE!


/Mattias

Missa inte Fetknoppar - från bulle till pinne!, där jag och tre andra fetton beskriver vår vånda och glädje över viktminskningsproblematiken! Nu även med matlagningsTV!

Läs också: Fjärdeinternationalen,
Every Kinda People, Saint S.B - Must not..., Gester...med ord, Sverigedemokratiska ..., Gester...med ord, Maria Ferm, Aqurette.com, stationsvakt, LOKE - KULTUR & POLI..., A gay globetrotters ..., Bra när man ser vem som gör vad,Lördagstexter Som sagt, del II
och Pophöger
P ressen: DN1,DN2,DN3,SVD1,SDS1,AB1,SDS2,SDS3,AB2,DN4,SVD2,SVT, Fria1, Fria2, Fria3, SDS4



9 kommentarer:

Anonym sa...

Varför taggar du med sd? Vad har de med saken att göra?

Anonym sa...

Förbannade vänsterterrorister, synd att polisen daltar så med dom. Tårgas och batong är det enda dom förtjänar!

Anonym sa...

Hoppsan, jag läste fel. Texten var för liten.

Morfar Lasse sa...

Jag måste skriva och delge dig min åsikt.
"Fan vad synd att jaginte kunde delta! Men pensionen räcker inte till resa och övernattning."

Anonym sa...

Så om 60 av 1000 personer vandaliserar bör man titta på vad de 940 gör och se mellan fingrarna på vad de 60 gör. "Proportion" säger du.

Nå, 6% av sveriges befolkning är straffad. Med ditt synsätt skulle vi kunna avskaffa hela rättssystemet eftersom bara 60 av 1000 begår brott. Viss några blir bestulna, misshandlade eller våldtagna, men med "lite proportion" på helheten så är det smällar man får ta.

Ni vänsternissar har då alltid ett eget sätt att se på saken.

Mattias Ericson sa...

Anonym 09.02. Jag tror du ska läsa igen. Det jag säger är att man måste se till de konsekvenser som skulle uppstå om man ingrep mot de 60, eller vilken som är den korrekta siffran. Jag tror, med erfarenhet från diverse demonstrationer där vissa utbrutit i kravaller och andra inte, att om man gått in mot dessa 60 hade ett betydligt större tumult brutit ut, med betydligt större skadegörelse, förmodligen både kroppsligt och materiellt än vad som nu var fallet.

Med andra ord är det inte alls jämförbart med att agera mot andra typer av brott, och inte applicerbart på alla situationer.

Om man bara hade kunnat gå in och ta dessa "60" och inget mer hänt, fine, ta dem som skadegör, men om det skapar än värre kravaller bör man faktiskt avvakta och hitta andra lösningar.

/Mattias

Mattias Ericson sa...

Ja, varför har texten blivit så liten? Kanske ska försöka åtgärda det.

Mattias

Riefenstahl sa...

Jävla vänstertomte! Du kan ju betala rutorna och sanera klottret om du nu tycker att det är en så´n bagatell!

Och angående de brunna bilarna: vill du ha det till en elak, statlig konspiration eller?! Jag har sett dem, tillsammans med allt det andra dina vänner åstadkom!

berits_pasta sa...

hej.

jag var själv där och såg iaf en brinnande bil, så jag försäkrar dig om att det hände. jag drog därifrån när folk började vålda. tycker det är jävligt ocivilisersat beteende och infantilt resonemang från "stenkastarnas" sida. jag är ingen pacifist och tycker alltså det är okej att vålda OM man verkligen är förtryckt (typ ANC vs apartheid), vilket man knappast kan säga om demonstrationsdeltagarna. polisen är inga förtryckare bara för att dom blockerar demonstrationens färdväg. resonemanget verkar vara av typen "vi slår sönder saker och kastar sten på polisen tills vi får vår vilja igenom", vilket är förtryckarmentalitet i sig självt. jag kommer inte att delta på fler reclaim-fester förrän extremisterna är bortstädade från våra led.