lördag, september 13, 2008

Alvendal, höga hus och konstigheter!

Det finns många saker man inte förstår. T.ex. tycker jag det är svårt att förstå pratet om att sätta en stad på kartan. Stockholm skulle som ni kanske minns sättas på kartan genom en stor, rund, tämligen usel konsertarena. Nu gillar jag Globen så det är inte det det här handlar om. Men är det någon som är mer stolt över att bo i Stockholm på grund av Globen? Jag vete fan.

I dagens pappersupplaga av Svenskan är det en intervju med Kristina Alvendal som ska bli nytt stadsbyggnadsborgarråd. Hon kommer bland annat att bli ordförande i min nämnd, Fastighetsnämnden. I den intervjun pratas det lite om att hon kommer ändra fokus från höga hus, till kanske runda hus. Jag raljerar lite nu, det är inget fel i dessa ord. Men det kommer till en punkt där allt bara blir så konstigt. Hon vill bygga märkesbyggnader, alltså hus som man märker. Globen är ett sånt. De ska byggas för att Stockholmare ska ha något att vara stolta över. Att det redan finns massa saker att vara stolt över i Stockholm behöver jag inte säga, men det verkar som om det inte är en till byggnad som skulle göra stockholmaren stoltare över sin stad. Det kanske kunde vara en renare miljö, en bilfri innerstad, en kraftig satsning på solenergi, världens bästa kollektivtrafik eller nåt sånt där som i praktiken påverkar stockholmaren.

Sen skönjer jag en viss överklassig inställning till Sverige i allt detta prat om stolthet över sin stad. Det glunkas ofta bland borgare om att svenskar är så veliga, töntiga, skäms för sitt land osv osv. Min uppfattning är att det inte alls är så. De flesta svenskar är ganska stolta över sitt välfärdssystem, sin solidaritet med andra länder, sin natur, sin vackra huvudstad och så vidare (åtminstone mens det var så.). Det är nog bara de rika som skäms inför andra rika i andra länder för att de tvingas vara med och solidariskt betala skatt, sen tror de att skammen för detta finns överallt. Men jaja, det vet jag inte något om egentligen, men det vet nog inte Kristina Alvendal heller.

Slutligen. I artikeln så pratar sig Alvendal varm om att inte bara satsa på innerstaden, utan även ytterstaden ska få sina märkesbyggnader. Och nu blir det hela faktiskt både löjligt och pannkaka. För på reporterns fråga om hur man ska skapa anledningar att åka till Bredäng och andra förorter, om man bortser från den djupt översitterinnerstadsprägeln på frågan kan man tolka den som en fråga om hur staden ska integreras, svarar Alvendal:

"Det kan man göra exempelvis genom att bygga spännande byggnade som är intressanta att titta på."

Jag vet inte om jag ska kommentera det eller låta det stå där i sin egen dumhet. Det blir nog det senare.

/Mattias

P.S. Hoppas vi ses på tisdag Kristina! D.S.

Technorati Taggar: , , , , ,



Intressant?

Inga kommentarer: