måndag, april 14, 2008

Juno (2007): En abortmotståndarfilm?

,,,,

Såg Juno i går, filmen om den 16åriga, coola, annorlundatjejen som blir med barn, väljer att inte göra abort och adoptrerar bort barnet istället.

 

Om man bara ser till det rent filmtekniskt så är det verkligen en utmärkt film. Musiken är strålande, fotot bra, skådespeleri och dialog stråladen, humorn träffsäker och så vidare. Formen är dessutom avslappnat amerikanskt independentfilmsk. Med andra ord en riktigt bra film. Lägg där till ett intressant problem med många olika bottnar så har vi ett mästerverk.

 

Men. Och det finns ett stort men som ger en väldigt besk eftersmak i munnen, och det handlar om filmens budskap och sensmoral. Vad lär vi oss av den här filmen, egentligen? Ska unga flickor heller föda oönskade barn och adoptera bort istället för att välja abort? Det kanske i vissa fall är bra, men sätt in denna film i det rådande amerikanska politiska klimatet med en obehagligt stark stark religiöst fanatisk höger och Juno framstår som allt annat än en sjysst rulle. Jag måste ställa mig frågan; Är detta en del i den vidriga amerikanska kampanjen för att i praktiken inskränka kvinnors rätt till abort? Om det inte vore så osmakligt skulle jag berömma de som varit smarta nog att göra en så snygg film för att dölja ett så smutsigt budskap, men det tänker jag inte göra. Men för alldel, se gärna Juno, men betala inte för den!

 

/Mattias

3 kommentarer:

Anders Eriksson sa...

Man kan också, om man vill, se det som ett försvar för varje kvinnas - inklusive 16-åriga tjejers - rätt att välja själva. Bara för att man är förespråkare av aborträtten, innebär inte det att man är för abort i alla lägen. Alltid. Kan det inte snarast ses som ett sätt att problermatisera motsättningen mellan abort och att behålla barnet för sig själv? Att det finns fler valmöjligheter?

Dessutom tycker jag att man ska se filmen ur ditt första perspektiv. För det är verkligen en kanonfin film :)

Mattias Ericson sa...

Du har så klart helt rätt, man kan absolut tolka filmen på det sättet. Vet inte vilken som ligger närmast till hands, kanske är det den.

Jag är själv absolut inte någon som tycker att abort är bäst jämt, snarare tycker jag att abort är ett av de svåraste moraliska problem som finns. Juridiskt är det dock ett väldigt enkelt problem, det måste vara lagligt!

Jag känner dock ett visst obehag för att hylla Juno om dess syfte och effekt är att stärka de abortfientliga krafter som försöker begränsa kvinnans rättigheter, inte bara när det gäller abort.

/Mattias

Anders Eriksson sa...

Jag håller med dig om aborträtten, och tycker inte att Juno säger något annat. Däremot har du en poäng i att den passar väl in i en allt mer högljudd anti-abortopinion. Men jag väljer ändå att se den som 1) en fin film och 2) en illustration i just en kvinnas rätt att välja, precis vad hon vill.

(Dessutom problematiseras ju adoptionsalternativet, när de visar att även den kravida tjejen och hennes närstående får känslor för den nyfödda. Vilket gör att det kanske inte framstår som ett så optimalt alöternativ ändå.)