lördag, mars 15, 2008

Lite beröm till regeringen, och en smocka.

,,,

Här om dagen retade jag Beatrice Ask för att rädda Sverige med kriminella. Jag tycker fortfarande att det var roligt sagt, men jag vill också säga att jag för en gångs skull tycker att ett regeringsförslag verkar rätt vettigt. Man ska göra det lättare för människor som suttit i fängelse att få jobb när de muckar från kåken. I grunden ett viktigt steg för att rehabiliteringen av fångar ska fungera bra och återfallen i brott ska minska.

 

Men det blir i och för sig något skrattretande med många andra försämringar inom fångvården som istället tycks syfta till att försvåra för återkomsten till samhället. Eller hur man tycks ha bestämt sig för att den som begått brott under sinnessjukdom ska kunna dömas till fångelse, ett helt horribelt förslag. Det ska visst syfta till att täppa till den s.k. luckan där den som varit sjuk vid brottstillfället men som sedan frisknat till ska kunna dömmas till fängelse, eftersom vård inte är lämpligt för en som är frisk. Men det är ju väldigt märkligt. Är inte poängen emd att den sjuke sklipper fängelse att den som handlat under sinnessjukdom inte kan hållas ansvarig? Då verkar det märkligt om vissa som handlat under sinnessjukdom kan hållas ansvariga men inte andra. Haltande logik, som Alliansfritt nästan skriver.

 

När jag ändå håller på och berömmer regeringen en gnutta kan jag ju upprepa att jag tycker det verkar vettigt att man inte ska kunna utestängas från utbildning på grund av religiösa krav, en skola för alla ska vara en skola för alla. Faktiskt.

 

Inget av dessa förslag har jag i och för sig läst så himla noggrant, men nu är det sagt, även den här regeringen kan göra små, små saker rätt. Ibland. Men väldigt sällan. Eller typ aldrig. Men även en blind höna som man säger.

 

/Mattias

 

DN: "Även fängelsedömda ska få nystartsjobb&quot

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=749310&rss=572

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=743958

Inga kommentarer: