söndag, augusti 19, 2007

USA, terroristerna och Iran

Usa har en terrorlista. Det känner väl de flesta av oss till. Vilka som är med på den vet man kanske inte lika noga, och ännu mindre tycks jag veta och förstå vad det är för kriterier för att hamna på listan. Nu ska visst det iranska revolutionsgardet föras upp på lista. En arme med 125000 man vars syfte ursprungligen var att skydda revolutionen från armen. Numer har jag ingen aning om vad den fyller för funktion, men det är en väpnadstyrka inne i Iran, förmodligen att jämföra med en arme. Enligt USA håller de på och tränar shiitiska styrkor i Irak och dom dödar visst amerikaner. Men man har kan inte visa upp några bevis på att det är sant, som t.ex. tillfångatagna medlemmar av Revolutionsgardet eller beslagtagna vapensändningar från Iran, lite grann som med massförstörelsevapnen ni minns.

Det där med den obevisade kopplingen till den shiitiska rebellerna är förmodligen en anledning till att man tycker sig kunna kalla revolutions gardet för terrorister, vilket de kanske är, jag har ingen aning. Men kan det inte vara så att om man vill invadera Iran så måste man slåss mot en arme och följa krigets lagar, nåja lite i alla fall. Men om man har terrorstämplat dess väpnade styrkor kan man skita i det och bara göra som man själv vill?

Kanske är jag konspiratorisk, jag är inte så insatt i Irans inrikespolitiska maktspel och armestruktur, men när USA är med luktar man alltid efter nåt unket.

/Mattias

Inga kommentarer: