torsdag, augusti 16, 2007

Tre goda anledningar att vara med i facket ungdommar!

Precis som Vänstern hela tiden säger, både före valet och efter, är den nuvarande regeringen fackfientliga och vill helst av allt att facket inte ska finnas kvar. Vi har varnat för att a-kasseförändringarna ska leda till medlemstapp, vilket det gjort. Nu går unga inte längre med i facket eftersom de inte ser några anledningar när det är så dyrt. Jag håller inte med om att det inte finns nån anledning, men jag kan förstå att det kan tyckas så när facket beskrivs som maffia och roffade och blir hiskeligt dyrt.

Jag ska göra det enkelt:

1. Om man är med i fack eller a-kassa får man pengar när man inte har jobb. Det kan vara väldigt praktiskt, det får man inte om man inte är med i facket och a-kassan.
2. Om man är med i facket och får problem med chefen (vilket man får förr eller senare) hjälper facket till att stödja dig. Blir det dessutom rättegångar och grejjer så kan facket stå för den kostnaden.
3. Om du är med i facket blir facket starkar och kan genom kollektivavtalen hjälpa dig och alla andra att få bättre lön, bättre arbetsvillkor ocksåvidare.

Man kan finna fler anledningar att vara med i facket, men bara dessa tre gör det faktiskt värt att vara med.

/Mattias

Läs även: Halleluja så bra Michel är!

1 kommentar:

Christian sa...

Det räcker att vara med i a-kassan för att få ersättning, inte facket.

När jag fick problem med företaget uppmanade facket på regionalnivå mig att förhandla för mig själv.

Jag har nu gått ur facket.