söndag, augusti 12, 2007

Ohly visar framfötterna!

Ohly har sommartalat i Gnesta skriver både DN och SvD. Det är bra med en trevlig tradition. Själv har jag av olika anledningar aldrig kunnat vara där, men kanske nästa år. Jag har inte kunnat läsa talet utan kan bara se vad som står media, vilket förmodligen inte är så rättvisande. Det vore verkligen önskvärt om man kunde ladda hem talet från hemsidan direkt efter att det hållits.

De citat som DN erbjuder från talet är alla utmärkta. Det stämmer att i det samhälle borgarna försöker bygga ska det "löna sig att vara rik och kosta att vara fattig" och att det är i sanning skamligt. Likaså "I stället för att slåss för alla barns rätt till en bra skola funderar man på hur mitt barn ska få en bra skola". Här blixtbelyser Ohly ett stort problem i samhällsklimatet och debatten idag, hur individualismen tagit över solidariteten och hur detta förblindat folk i det att de inte förstår att det som är bra för allas barn också är bra för mitt.

På samma sätt är det bra att Ohly törs prata om skatten ur ett annat perspektiv än vad övriga politiker i Sverige gör. Skatten ska vara anpassad efter de behov som finns. Måste skatten vara högre för att vi ska kunna ha en fungerande skola och omsorg, ja då måste skatten vara högre. Skattens höjning är inte ett självändamål för vänstern, vilket dess sänkning törs vara för högern som oavsett konsekvenser alltid tycker skatten är för hög. Skatten ska tas ut efter de behov som finns, varken en krona mer eller mindre. Låt oss först se vilka behov vi har, sen ser vi hur de ska genomföras och sen hur de ska finansieras!

Jag tycker man kan skönja ett av de problem vi som parti har i Ohlys tal och som vi måste fundera på hur vi ska kunna lösa, utan att på något sätt tumma på partidemokratin. Det problem jag tänker på är att Ohly i dag i sitt tal kan gå ut och berätta några nya drag eller taktiker, utan det måste han vänta på till kongressen där vi bestämmer partiets linje och politik. Jag menar inte att vi ska ha ett parti där partiledaren kan gå ut och lova ditten och datten som inte är förankrat i partiet, det jag menar är att vi behöver ett system där debatt och beslut kontinuerligt förs och som möjliggör välförankrade utspel och förslag hela tiden. Hela partiet måste hela tiden vara med i detta, inte bara kongressen vart annat år. Jag tror att en del av vår valförlust låg i att vi bestämde hela valet långt innan alla andra och detta kunde utnyttjas av motståndarna men inte av oss. Det är synd. En debatt som är ett måste i partiet!

Talet verkar ha varit bra och man får hoppas att det kan hjälpa till att fortsätta den uppåtgående trend som just nu finns i opinionsundersökningarna, för hur det än är så påverkar dessa opnionen, kanske mer än opinionen dem.

/Mattias

7 kommentarer:

Peter sa...

Ja han visar verkligen vägen...det är ju nästan att man blir lika rörd som när han bland annat gick till attack när det i ungdomsförbundets tidning Röd press framfördes en mild kritik mot bristen på demokrati i DDR. Vid ett annat tillfälle handlade det om Polen när partiets tidning Ny dag uttalade kritik mot militärens maktövertagande, och att strejkande arbetare skjutits ihjäl, ja då attackerar Lars Ohly tidningen för att man skriver att länderna i öst inte längre är några positiva exempel.

Eller när han som medlem av ledningen för Kommunistisk ungdom försvarade han, då 26 år gammal, inskränkningar i bland annat yttrandefriheten, strejkrätten och mötesfriheten.

Ja sannerligen är han en äkta demokrat,med riktigt vacker förflutet.

Tänk om Reinfelt hade försvarat en massa facistdiktaturer i sydamerika i sin ungdom och haft ett porträtt
av franco fortfarande på väggen på sitt partihögkvarter,hade det blivit en mediastorm i nivå med orkanvindar då?

PC sa...

Men Peter då...
Du vet väl att kommunister aldrig behöver ta ansvar för sina handlingar och åsikter. Kanhända att de för 15 - 20 år sedan frotterade sig med mördar- och förtryckarregimer och försvarade dem in absurdum. I dag behöver de bara säga att "vi har ändrat oss, inga är så demokratiska som vi, så det så". Så tror man att det räcker, att allt gamla lik i garderoben ska vara glömda. Hur kan NÅGON lita på sådana människor?

Peter sa...

Ja tydligen är det bättre att bli avrättad eller torterad av en kommunist än av nån annan!

Mattias Ericson sa...

Snark!

/Mattias

Mikael sa...

Man kan inte bara spendera och spendera och förvänta sig att inkomsterna skall öka för att täcka utgifterna, oavsett hur stora dessa är.

Man kan t.ex. inte ta mer än 100% i skatt av naturliga, matematiska skäl och långt innan man börjar närma sig den nivån så kommer samhället bytt till byteshandel och/eller en svart ekonomi för att kunna överleva. J.fr. Sovjet.

PC sa...

Fortsätt gärna sova, M. Det kan ju förstås vara bra att vara vaken när du skriver din blogg, tänk på det till nästa inlägg.

Mattias Ericson sa...

Mikael. Vänsterpartiet har inte för avsikt att höja skatten till 100%. Så vitt jag vet har vi heller aldrig haft den åsikten. Jag tror du får väldigt svårt att visa att vi ligger så nära den gräns du talar om att det inte är möjligt att återställa skatten till den nivå den var före valet, eller kanske till och med lite till för att fler människor ska få bättre skola, bättre vård och ett tryggare liv. Lite högre skatt än i dag är en billig investering i ett bättre liv för de flesta svenskar.

Peter och PC: I mitt inlägg kommenterade jag det som sades härom dan, inte för 20 år sedan. Det han sa då var så klart idotiskt och det är inget som jag står för, och faktiskt väldigt få Vänsterpartister överhuvudtaget, inklusive Ohly själv. Om någon i vårt parti skulle uttala sig så i dag skulle han vara ganska rökt inför kommande valkonferenser.

Om Reinfeldt öppet försvarat en massa fascistdiktaturer vet jag inte, men han har varit ledare för ett ungdomsparti och han är ledare för ett parti som stött bl.a. den Spanska Francoregimen, den Sydafrikanska Apartheidregimen och militärkuppen i Chile. Han har dessutom själv skrivit följande:

"Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras.".

"Överge den generella välfärdspolitiken"

Det samhälle som denne Reinfeldt vill skapa är verkligen inte något vackert, fläckar inte det hans förflutna?

Jag vet inte var du vill komma med porträtt på Franco, men jag antar att du tror att Ohly har Lenin eller Stalin på väggen. Jag kan lova dig att det har han inte!

PC: Jag har aldrig stött en mördarregim, jag har aldrig stött en diktatur, precis som i princip alla vänstersinande människor i min ålder. Så oss kan du i vart fall inte misstro på det kriteriet, eller tror du på arvssynd?

/Mattias