fredag, augusti 17, 2007

Mycket vill ha mer och sånt jag inte hajjar - eller vem ska sätta mina kort i ram?

Ser att centern tycker att idrottsklubbar ska få slippa att betala skatt när de betalar idrottsledare. Inte helt, men 5000 spänn. Det här väckts kritik från idrottens egna eld. Dum som jag var tänkte jag att de kanske tyckte det var märkligt att sänka skatter för vissa när man sänker andras välbehövde bidrag och ersättningar från staten. Men tji fick jag. Det man inom idrottsrörelsen klagar på är att det är för snålt av centern att de ska behöva betala skatt överhuvudtaget. Men varför i hela fridens namn ska just idrottsföreningar få anställa folk utan att det ska betalas arbetsgivaravgifter? Jag hajjar inte det.

Men å andra sidan kanske inte stormen är så stor. SvD har talat med FLERA idrottsledare som tyckte det var för lite. Hur många de pratat med berättar dom inte, inte heller hur många som sagt att det låter bra. Däremot har RF ställt sig positiva till den signal det skickar. Vilken signal är det? Att vissa ska betala skatt och andra inte? Det hajjar jag inte heller

Fast jag hajjar att när det gäller skattebrott ska de bekämpas genom att man helt enkelt låter folks slippa betala skatt så det inte längre är ett brott. Precis som man tänkte göra Sverige friskare genom att inte låta sjukdommar vara sjukdommar på papperet. Eller när man bekämpar den svarta städbranschen genom att låta den bli vit. Inte för att komma åt problemet att människor har så usel moral att de inte drar sitt strå till stacken, utan för att, hmmm, dom inte orkar städa hemma själva, eller putsa sina skor, eller som Mauden så glatt sett i USA, sätta in kort i sitt fotoalbum!

/Mattias

1 kommentar:

Patrick sa...

Idrottsföreningar är inga företag. Den stora massan av dem drar inte in pengar så de har råd med lön till sina ledare. En idrottsledare på mellanviå har fota ett arbete och sedan kanske de lägger 10 - 15 timmar i veckan på föreningen.
Idrottsföreningarna bidrar med något subtilt till samhället, inte bara stålar.