tisdag, augusti 07, 2007

En svensk person på 80talet gav rubriker. 500-600 afghaner i dag ger notiser.

Jag har ett vagt minne av en man som hette Pudas och låg i en låda på sergels utan att äta mat. Anledningen minns jag inte, det var nästan 20 år sen. Kan ha blandat i hop en hel del annat också men att en person hungerstrejkade var en stor nyhet då.

I detta ögonblick hungerstrejkar 15 personer på Sergels Torg. Ingen töntig, vi äter inget på tre dar och sen tillbaka till skolan demo som nåt ungdomsparti gjort i bland. Här är det riktiga grejjer. Det är stekhett, de äter inte, de dricker inte och de har ett riktigt, riktigt bra syfte. Att skapa rubriker, debatt och folkopinion för att man inte ska utvisa personer till det svårt förstörda landet Afghanistan. Att börja räkna upp anledningarna till att man inte borde utvisa någon till Afghanistan känns nästan onödigt men jag gör det ändå. Krig, minor, Talibaner, noll infrastruktur, kvinnoförtryck (jo det är kvar), dödsstraff, religionsförföljelse, osv.

Men blir det några rubriker. Föga. Folkopinion. Nada. Debatt. Mja, inte mycket. Man frestas att ställa frågan, vad är det med folk i detta land? Hur kommer det sig att vi inte går man ur huse för att hjälpa dessa stackars människor som ska skickas i den dödsfälla deras älskade hemland blivit? Det är en skam för oss alla att Anders Lundins felsvalda hamburgare intresserar människor mer än 500-600 afghaners liv!

En svensk person på 80talet gav rubriker. 500-600 afghaner ger notiser.

/Mattias


Läs även: Absolute No Krig!

20 kommentarer:

Björn Fridén sa...

Som ett ödets ironi kom artikeln om Lundins hamburgare upp näär jag läst klart detta inlägg och tryckt på "nästa inlägg" i RSS-läsaren.

Mattias Ericson sa...

Det är inte ödets ironi. Det är medias kvävande hegemoni!

/Mattias

Nonoshe sa...

Visst är det sjukt. Man blir mörkrädd när man tänker på vad som prioriteras i det här landet, och som journalist måste jag säga att det är förbannat svårt att driva fram "rätt" nyhetsvärdering. Alla vill sälja och har man att göra med människor som bryr sig om en felsvald lök, så kör man på racet. Fan vad tragiskt.

PC sa...

Som varande en annan journalist tycker jag att aningslösa och nyutbildade kolleger går på snyfthistorier alltför ofta och alltför lätt. Självbevarelsedrift saknas, därför kommer ni också att gå under. Men ni framstår för all del kanske som "goda", vilken glädje ni nu kan ha av det. Då.

Jah Hollis sa...

Folke Pudas hungerstrejk handlade om en viktig rättsprincip och den ledde till at vi fick en ny lag om rättsprövning.
Folk som protesterar mot att de inte får asyl i Sverige har väl däremot blivit så vanligt att ingen längre lyfter på ögonbrynet för en sådan sak.
Vad som är "rätt" och "fel" i journalistiken är nog tämligen subjektivt.

Feraidon sa...

Jag e själv en afghansk asylsökande som har varit här i sex år. jag har lärt mig språket och jag hade fast jobb i fyra år och sen fick jag lämna mitt jobb bara för att mitt uppehålstilstånd som var tillfälligt tog slut. De här personer som gör hungerstrejk har nästan samma situationer som jag. Om Sverige ville inte ge oss skyd då kunde de säga det i början, fem eller sex år sen då kunde vi kanske åka till något annat land där det var kanske värt att börja sitt liv på nytt. Jag tycker att det e jätte dåligt av migrationsverket som betyer sina regler som de byter sina kläder och skor vardagligen. Jag tror när man har bott i något land i fem år då blir man automatiskt den landets medborgare i andra länder men varför har inte sverige samma regler som de andra??? FJ" En Afghansk asylsökande"

PC sa...

Feraidon, vet du vad ordet "tillfälligt" betyder?

Lisalill sa...

Tack för ett bra inlägg!
Den frågan har jag också ställt mig: Vad har hänt med folket i detta land?
Mänsklig solidaritet tycks ha försvunnit.
MVH./ Lisalill

Jan sa...

Hej Mattias,
hittade din blogg genom SvD-artikeln. Du skriver EXAKT vad jag har tänkt de senaste veckorna, alltsedan Migrationsverket deklarerade att krig icke råder i Irak eller Afghanistan. Därmed har ironi-sjukan i det här präktiga Låtsas-landet gått från dum-flin till en dödskalles grimas.

Jag spyr över det LIKSTELA Sverige!!

Vi EXISTERAR som människor - OAVSETT om självutnämnda MediaGudarna behagar "se" oss eller inte!

Afghanerna är fan mer levande i sin kamp på liv och död, än fega arroganta signaturer som "PC", som spottar på "godhet".

Jag dör hellre fysiskt, än själsligt som du redan gjort, din cyniske fan!

Jag var med när de anlände till Mynttorget den 1 augusti - och VI TÄNKER INTE GE UPP DEN HÄR KAMPEN!

Den är lika mycket än kamp för deras liv, som för att ta tillbaka det solidariska Sverige igen, som vi slipper skämmas för!

PC sa...

Jaha. Och länge leve kamrat Stalin?

Jan sa...

För dig är det både Stalin, Hitler och Saddam som är dina polare, ditt ironiska människofientliga svin.

Mattias Ericson sa...

Om Jan och PC fortsätter den här diskussionen i den otrevliga tonen kommer jag att ta bort er.

Men att komma dragandes med att man skulle gilla Stalin för att man tycker att solidaritet är bra och att det är synd att den försvunnit är beklagligt då det enbart visar att man inte har fler argument.

/Mattias

Jan sa...

Ber uppriktigt om ursäkt, Mattias, ibland kokar det över. Vi kommer just från sovsäckarna utanför Kulturhuset, med alla förbipasserande likgiltiga eller räddhågsna blickar som kollar hungerstrejken. Kontrasten mellan den fruktansvärda verkligheten och anonyma röster på webben som ägnar sina korta liv åt ironi-sjukan gör mig rasande.

"I detta sov- och blund-land
törs ingen se på nöden
Ett full på Öresund-land
på ständig flykt från döden."
- Tage Danielsson

med löfte om bättring.
Jan Viklund
GandhiToday.org

PC sa...

Och VEM är det som varit otrevlig? Kanske jag, "svinet"?

Mattias Ericson sa...

Nej, Svinkommentaren var ju riktad mot dig så just då var du inte otrevlig. Men för mig är det faktiskt värre att kalla någon för Stalinist än för svin, så då var du riktigt, riktigt ond och elak.

/Mattias

Mattias Ericson sa...

Ursäkten godtas och uppskattas Jan.

/Mattias

PC sa...

Tur att du inte är historielärare, Matte, för där tycks du ha en del luckor...

Mattias Ericson sa...

Var i den text du kommenterar kan du finna att jag har luckor i mina historiekunskaper? Är det när jag säger att Stalin var värre än ett svin?

Eller menar du att solidaritet är detsamma som att hejja på Stalin?

/Mattias

PC sa...

Att – som du och någon annan här gör – kalla en medmänniska för svin tyder på en unken och nonchalant människosyn. Jag skulle aldrig komma på tanken att göra något liknande. Det visar bara att du står för de sämsta sidorna av det din livsåskådning och din politiska uppfattning representerar: inhuman elitism, kombinerat med verklighetsfrämmande utopism. Ert resonemang i all korthet: "för att nå våra politiska mål måste vi göra oss av med några borgerliga svin, men än sen?".

Mattias Ericson sa...

PC: Jag har aldrig skrivit att du är ett svin, jag sa ju till den som gjorde det att sluta. Hur kan det göra mig till inhuman elitist?

Jag har i och för sig skrivit att Stalin var värre än ett svin, är det vad som upprör dig?

Du har fortfarande inte kunnat visa på hur jag i denna text, eller i nån annan är historiskt okunnig. Börja skriva några vettigheter i dina kommentarer istället för massa strunt som du inte kan belägga.

/Mattias