tisdag, augusti 21, 2007

Det är du som är skyldig till Dianas död!

Inte för att jag bryr mig nämnvärt om att Princess Di dog i en bilolycka för tio år sen, men det är ett faktum som dyker upp då och då och som presenteras som något av det värsta som hänt, om inte mäsnkligheten, så åtminstone England. Jag kanske kan gå med på att det var det västa som hänt Dianas ungar, men det var förmodligen inte det värsta som hänt henne. För hon hade det nog ganska tufft, men det helgon hon framställs som nu var hon knappast. En böna som drar runt och idkar lite godtycklig välgörenhet här och där samt blir fotat är knappast vad helgon is made of.

Däremot är fenomet paparzzi mer intressant och hur de gamar de som lever på deras arbete är aldrig tordats erkänna att deras hetsjakt på bilder de facto direkt ledde till att ett par människor dog. Förrän nu. För nog är det så att denna totala blindhet för människors behov av anonymitet leder till ett helvete för en del kända människor. Självklart kan inte journalisterna gömma sitt ansvar för de konsekvenser deras arbete för med sig, och och självklart bär de den största skulden till den upptrappning som deras eget skrå hetsar fram. Jag menar Hänt Extra, Klick, Aftonbladet, Expressen och allt vad de heter. För att inte tala om dem i Tyskland och England som efter vad jag har hört ska vara etter värre. Men hörrni. Ytterst, ytterst är det faktiskt du och jag som är delaktig i detta då det är vi som läser om det och därmed betalar och legitimerar fenomenet.

/Mattias

DN

Lyssna på bra musik:
Michel
Jakob

Eller läs lite skoj:
Frigolitfisken

Inga kommentarer: