fredag, augusti 10, 2007

Cynismen och hånet mot de sjuka antar nya höjder!

I dag gjorde jag misstaget att lyssna på radion och fick höra att Socialstyrelsen föreslår nya riktlinjer för sjukskrivningar. En av dess linjer var att om man drabbats av utmattningssjukdommar ska man inte längre ha rätt att vara sjukskriven. Ett beslut som naturligtvis kommer drabba mängder av redan sårbara personer, precis de som vi i vänstern måste skydda och slåss för.

När jag sedan gick in på DN´s hemsida för att få lite mer information kunde jag läsa att de som lägger förslaget inte har någon vetenskaplig grund för beslutet (ur DN ”- Vi kan inte säga att vi har någon god vetenskaplig grund för några av de här riktlinjerna), istället handlar det hela om att minska sjuktalen (inte sjukdomarna märk väl) för att kunna finansiera en ny skattesänkning. (ur DN” Finansminister Anders Borg hoppas att det bland annat ska spara pengar till finansieringen av den andra delen av jobbavdraget.”.). Precis den typ av cynism vänstern måste arbeta emot, hela tiden, varje dag.

Varför var det ett misstag att lyssna på detta? Som varande sjukskriven för utbrändhet med en par följddiagnoser slår sjukdommen direkt till av den stress ett sådant besked innebär. Snart kanske jag, som inte kan jobba, inte längre ska få vara sjuk utan istället tvingas vara sjuk på jobbet eller som arbetslös, en lösning som för mig och många andra med stressrelaterade sjukdommar knappast kommer göra oss friskare, produktivare. Jag är inte den som drabbats hårdast i Sverige av denna sjukdom, därför förstår jag att om jag drabbas på detta sätt måste beskedet slå väldigt tungt i tusentals hem denna morgon. Att tvinga ut sjuka människor i arbetslöshet eller i jobb som i praktiken ligger under deras kapacitet och kompetens är förutom att det är grymt och omänskligt, väldigt ineffektivt. Vänstern måste nu omedelbart gå ut till försvar för alla de människor som i dag, likt jag, har vaknat upp till en värld där hela vårt redan osäkra fundament darrar.

/Mattias

Mer info här, här, och här

För något positivare, klicka här och lyssna på Michel

För fler inlägg om sjukförsäkringen:

Fusket fortfarande minimalt
Det utbredda fusket i sjukförsäkringen, en fråga om ideologi?

1 kommentar:

Claudia sa...

Hur i allsin dar har Du ork att blogga så mycket om Du är utbränd ?

Till skillnad från Dig tycker jag snarare det är humant att INTE långtidssjukskriva människor eftersom folk för det mesta far illa av det. Arbetslivsinstitutet gjorde 2003 en undersökning om detta:

Av sammanfattningen (http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=1199) framgår följande:

"Majoriteten av de långtidssjukskrivna hävdade att de fått sämre ekonomi, mindre lust att delta i sociala aktiviteter, sämre sömn och minskat psykiskt välbefinnande. Hälften av dem hade också fått sämre självbild."