onsdag, augusti 08, 2007

C vill slå sönder facket

Centern föreslår att man ska lagstifta mot facket. Facket ska inte kunna dra in företag i konflikt som saknar kollektivavtal. Debatten blir tjatig, men det är av yttersta vikt för facket att de har denna möjlighet eftersom de som ställer sig utanför kollektivavtalet dumpar lönemarknaden för alla, och det måste facket självklart bekämpa. Men det är just det som är syftet med centerns poltik kan man anta, tillsammans med hela borgerlighetens regering, att slå sönder facket.

Ibland blir man bara förbannad, antingen är de naiva, eller också tror de att folk är det. Enligt DN så vill man införa möjlighet till tvååriga provanställningar. Om man kommer överens. Vem, i det samhälle borgarna försöker bygga upp med bizara akasseregler, kan säga nej till ett jobb? Om man erbjuds en provanställning är det formodligen bäst att man kommer överens om den lösningen med arbetsgivaren, för annars lär det inte bli nåt jobb och då har man väl tackat nej antar jag och då är det fan kört i borgerlighetens Sverige.

Centerns partiledning vill ge privata arbetsförmedlingar goda villkor. Jag kan teoretiskt förstå en del av konkurenstugget från högern, även om jag sällan köper det när man tänker ett steg till och försöker sätta in det i verkligheten, men vad är konkurens bra för här? Hur blir det lättare för den arbetssökande att hitta ett jobb om det kryllar av konkurerande förmedlingar? I och för sig kanske det är ett måste om man ska tvingas söka jobb sex timmar om dan eller hur nu det förslaget såg ut, att det tar tid att gå emellan olika förmedlingar i stället för till en där alla jobb finns samlade. Men seriöst, är det inte rimligare att ha en förmedling (sen kan man ju diskutera om den ska vara statliga eller privat, det är i det här sammanhanget ointressant, även om jag tycker att det ska va statligt) dit alla jobb faktiskt anmäls? I alla fall låter det som det enklaste och bästa i mina öron.

Jaja, det var lite rörigt diversespe mot centerpartiet.

/Mattias

4 kommentarer:

Mikael sa...

Går man på A-kassa skall man så klart ta första bästa jobb man klarar av, provanställning eller inte. Sedan, när man försörjer sig själv kan man leta efter bättre jobb.

Mattias Ericson sa...

Jag håller, föga förvånande, inte alls med. DEt är väldigt svårt att orka med att leta bättre jobb om man har ett heltidsjobb som betalar dåligt. Varför lägger jag till det sista? Jo för att det generellt är så att dåligt betalda arbeten är ofta tunga, jobbiga, och man har väldigt sällan utrymme att sätta sig ner och leta jobb på arbetsplatsen. Då har man bara sin fritid kvar, och hur ska man då orka leta nytt jobb om man redan har ett väldigt jobbigt? Man måste ges möjlighet att finna ett arbete som man är intresserad av, kompetent för, duktig på. Inte tvingas ut i ett kvävande arbete!

/Mattias

Mikael sa...

Det klart man skall använda sin fritid för att leta bättre jobb. Jag har svårt att förstå hur det skulle vara ett problem.

"ett arbete som man är intresserad av, kompetent för, duktig på" dyker inte bara upp. Det är något man skaffar sig genom att jobba sig upp, antagligen genom flera arbeten man är kompetent för men inte så intresserad av.

Mattias Ericson sa...

Problemet är så klart att om man har ett tungt jobb är det väldigt svårt att orka söka jobb efter jobbet. Om man däremot ges möjlighet att söka jobb för alla sina krafter är det lättare att få ett jobb där man använder sina krafter som bäst.

"Att jobba sig upp" Vad är det? Om jag är utbildad lärare och måste direkt börja dela city i tunnelbanan, hur jobbar jag mig upp till en tjänst på Nacka Gymnasium?

/Mattias

/Mattias