onsdag, augusti 15, 2007

Bevis för Guds existens! Del 2

Efter två kommentarer på mitt förra inlägg om Guds Existens tycker jag de förtjänar ett eget inlägg.

John skrev följande:

"Det finns idag cirka 2.5 miljarder kristna på denna Jord och vi ser och upplever något du inte kan se (ännu i alla fall).

Titta runtomkring dig så ser du beviset att någon/något enormt mycket större och smartare än vi människor har skapat allt detta. Det var ingen olyckshändelse. T.o.m. Albert Einstein håller med om detta."

Jag tänker dela upp detta i 3 argument.

1. Argument utifrån mängd
Att 2,5 miljarder människor tror en sak gör det inte sant. Man kan inte trovärdigt hänvisa till antalet personer som tror på gud som ett bevis för hans existens. Det finns väldigt många saker som väldigt många människor trott vara sant utan att det för den skull är det. T.ex. har en väldigt stor del av världens historiska befolkning trott att jorden var platt och att jorden var i universums mitt, men det var inte sant för det.

2. Argument utifrån komplexitet.
Jag kan inte se några belägg för att det måste vara en intelligent aktörer som skapat det jag ser omkring mig. Hur skulle jag kunna se vem eller vad som skapat det jag ser? Det finns ingen signatur. Det finns väl heller inget som skulle stödja att det är den kristna guden framför någon hinduistisk gud eller varför inte nån grekisk gud eller Oden?

Däremot kan jag se att det inte är skapat av en olyckshändelse, men det finns det så vitt jag vet ingen som påstår. Däremot är vi många som tror att evolutionen har skapat allt detta, och det är långt i från en olyckshändelse, det är en logisk process som är betydligt mer tillfredsställande än en gudstro när det gäller att förstå livets ursprung och utveckling.

3. Argument utifrån Einstein
Einstein var trodde inte på en skapande, personlig Gud. Däremot trodde han så klart att livet inte var skapat av en olyckshändelse, utan han trodde på Darwins lära om evolutionen.

Else-Mari skrev att "Gud låter sig inte vetas, säger forskaren Jane Svennungsson i boken "Guds återkomst". Det handlar om tro dvs det omöjliga som är det mer än möjliga som vi ändå måste sträcka oss emot. Exempel på en sådan omöjlighet är absolut rättvisa, absolut sanning men denna måste vila i osäkerheten, vi har inga garantier ändå tror vi."

Här finns väl egentligen inget argument för guds existens. Snarare är det ett argument för varför man ska tro på det man blir tillsagd att tro. Det baseras på en märklig självmotsägelse. Vi ska tro på något som inte är möjligt för att vi måste tro på det. Men varför måste vi sträcka oss mot gud? och låt säga att det är så att vi måste sträcka oss mot nåt som är mer än möjligt, bevisar det något annat än att vi måste sträcka oss mot någon som är mer än möjligt? Nej, det visar ingenting.

Men om det nu är så att man inte kan veta gud utan bara tro. Varför tror man då? Vad är det som gör att man tror på något man inte kan veta om det är sant att man tror på det? De enda svar jag kan komma på är två.

1. Man känner Guds existens
Att känna Gud kan tyckas vara ett starkt argument för Guds existen. Men samtidigt kan man känna väldigt många saker som faktiskt inte är sanna. Dessutom uppstår minst två närbesläktade problem ur detta, a. Hur vet man vilken Gud det är man känner? b. Hur ställer man sig till den som känner en anna ngud än den man själv känner? Måste man då inte söka belägg för att den Gud man själv känner tycker att jag ska göra oich bete mig på det sätt osm jag gör? Via detta kommer vi snabbt in på det andra argumentet

2. Gud hör bön!
Det sägs att Gud hör bön, vilket torde vara ett ganska starkt argument för att den Gud jag känner eller tror på existerar. Men hur vet man att det är Gud som besvara bönen. Jag har aldrig i hela mitt liv bett till någon Gud, men ändå har det väldigt många gånger blivit som jag velat och hoppats, även om det inte var troligt att det skulle ske. Jag har till och med varit med om att helt otroliga saker hänt utan att jag bett Gud att ingripa. Så hur vet ni som tror på Gud att det var han som ingrep och faktiskt inte som för oss som inte tror, slumpen eller tur, eller andra ickeövernaturliga företelser som styrde händelseförloppet?

Man skulle kunna hävda att den som ber oftare får som den vill. Men finns det några belägg för det? Nej, det har jag aldtig någonsin sett. Däremot har jag sett en undersökning där man lät olika församlingar be för olika sjuka personer. Jag orkar inte gå in på exakt hur det gick till men man kunde inte se att de som det bads för i större utsträckning skulle ha blivit friska. Varför svarade Gud inte på dessa böner? Var det så att Gud medvetet lät dessa människor dö för att man inte skulle kunna se att han existerade. Varför är det så himla viktigt för Gud att man inte ska veta att han finns när det är så jäkla viktigt för honom att man tror?

/Mattias

Läs Bevis för Guds existens del 1
Halleluja så bra Michel är!

4 kommentarer:

Jesper sa...

Men det finns ju bevis på att jorden skapades av det flygande pastamonstret. Du kan läsa mer om det på http://venganza.org/

RAmen.

Mattias Ericson sa...

Ja visst ja. Glömde det. och att det finns en flygande tekanna i rymden som skapat allt!

/Mattias

sefora sa...

Tro eller icke tro.

Låt oss säga att vi som är kristna har fel. Vad händer då efter döden? Vad har vi förlorat? Vi lever ett fridfullt liv och vi använder våra resurser för att på en oegoistisk sätt hjälpa andra p.g.a. den kärlek vår Gud har gett oss. Men vi dör och låt oss bara på en logisk sätt säga att Gud inte skulle finnas där för oss, att allting tar slut, återigen: Vad har vi förlorat?

Om vi vänder på det och låt oss säga att vi alla dör och att efter döden kommer vi framför Gud och Jesus. Då kommer vi kristna att få leva evigt och vara frälsta just p.g.a. vårt tro på Gud och Jesus Kristus som andra inte ville tro på.

Mitt resonemang är säkert helt ologisk och livet är jo ibland ologisk, allt går inte att förklara och om man nu väljer att leva som kristen med en personlig frälsare i Jesus Kristus Guds Son blir livet mycket bättre, skönare och fridfullare att leva både för oss själva och andra, det är t.o.m. så att även döden blir bättre för det är jo bara början till någonting nytt, inte slutet. Men om man inte har någon tro, vad händer efter döden? Det spelar kanske ingen roll men om Gud finns vad kommer då att hända med alla ateister?

Jag väljer att tro på Gud och Jesus Kristus. Jag tror på Gud.

Anders Branderud sa...

Hej Mattias!
Jag rekommenderar beviset på sidan bloganders.blogspot.com (vänstermenyn ) för en intelligent Skapare.

mvh Anders