tisdag, juli 03, 2007

Fiasko för borgarnas kulturpolitik!

Nu står det uppenbara tydligt och klart i DN, det var en ganska dum idé att ta bort den fria entrén på muséerna. Enligt DN har besöken fallit mellan 4 och 83%. Som jag minns det gjorde man det för att det var viktigt att muséerna fick pengar till sin verksamhet så att den kunde utvecklas. Man undrar hur ett muséeum som tappar 83% av sina besökare har ska kunna utveckla sin verksamhet? Hur har de fått mer pengar än innan? Inte vet jag, men jag misstänker att försäljningen i shopen säkert också minskat ganska mycket, så inkomsterna från avgifterna lär inte täcka verksamhetens kostnader.

Vad är då det stora problemet med om muséer har besökare eller inte? Vad spelar det för roll om vi har muséer överhuvudtaget? Varför ska skattepengar gå till en form av kultur och inte till en annan? Jo, det behövs för folkbildningen. Ett samhälle utan fungerande muséer förlorar sina rötter, sina möjligheter att förstå sig självt och andra. Muséer är en väldigt viktig del i det vi kallar civilisationen. (Även om de även kan användas till dåliga saker om man hellre vill det, som i diktaturer t.ex. och man kan diskutera vad en civilisation är, men i ordet mest positiva bemärkelse tänker jag mig här.)

Vem drabbas då? Självklart de som inte har råd att prioritera muséibesök framför stövlar eller vad det nu är som är mer akut än utbildning. Med andra ord de svagare i samhället. Dubbelt upp dessutom eftersom en lägre generell bildningsnivå i samhället leder till ett förlängt förtryck av de svagare. För som Gramsci sa, Det enda sättet att bli fri är att vara bildad. Högern har återigen bevisat vem man slår på!

/Mattias
Jinge skriver också om detta
Björn Fridén skriver även roligt om detta

3 kommentarer:

Björn Fridén sa...

Roligt vet jag inte om det jag skrev var, men okejdå.

Mattias Ericson sa...

Jo, det med lyktstolpen var skoj. Tycekr jag i alla fall. Men jag tycker å andra sidan att en heraldiksida är ganska skoj också.

/Mattias

Björn Fridén sa...

Heraldikbloggen ska tas på yttersta allvar! Vapenskäldarna är mitt kall, att sänka alliansen är min hobby.