onsdag, juli 04, 2007

En sorgens dag, allmännyttan säljs ut nu!

Det är en sorgens dag i dag. I dag påbörjades en ligt DN utförsäljningen av allmännyttans hyresrätter. Självklart var det en utförsäljning av det allmänna till underpris. Lägenheterna gick för 29.000 per kvadratmeter, vilket är 10.000 under marknadsvärdet. Självklart var det också i ett attrativt område det såldes, och självklart kommer färre låginkomstagare att kunna bo i det området i framtiden. Det är trist, det är sorgligt och det är väl att betrakta som skandal.

Mannen som intervjuas i DN intervjun tror sig få lägre hyra, men i Svenskan har hyresgästföreningen räknat ut att när Svenska bostäder säljer ut i höst kommer de som handlar att få 50% högre boendekostnad. Undrar om herr Nordlöf, ordförande i den första bostadsrättsföreningen blir nöjd då? Eller tillhör han de som gör ett klipp, drar och lämnar lägenheten omöjligt för låginkomsttagare att flytta in i?

Om man nu ska sälja ut, vilket jag inte tycker, kan jag inte förstå varför kommunen säljer billigt? En liten rabatt kanske man kan ge för att de som handlar ändå handlar lite av sig själv. Men att sälja till 75% av marknadsvärdet? Det är ju stört! Man ger helt enkelt, i det här fallet, varje person 10.000 kronor för varje kvadratmeter de handlar. Om man omvandlar en lägenhet på säg 40 kvadrat så fick man 400.000 av kommunen. Det är en lite väl stor rabatt tycker jag. Blir inte det 40 öre per kommuninnevånare? Per lägenhet! Det är ju massor av mina pengar ju! I ett hus med tio lägenheter blir det 4 spänn, lägg på en krona och jag hade kunnat köpa en läsk på den lokala videobutiken.

Detta kanske låter som ironi, men jag är blodigt allvarlig, jag vill att mina skattepengar, vårt gemensamma pund ska förvaltas på ett bättre sätt än så här. Det förvånar mig, faktiskt, att inte borgerliga väljare går i taket av sån dålig förvaltning. Vilket företag skulle göra så? Inget med förstånd skulle jag tro. Då kan man ju undra om det inte handlar om ideologi i alla fall den här utförsäljningen. De många ska inte kunna äga tillsammans, de få ska äga själva. Det är som sagt en sorgens dag!

/Mattias

4 kommentarer:

Per Luder sa...

Jag blir rätt förundrad av att läsa det här. Du påstår att att hyresgästerna i de ombildade hyresrätterna "gör ett klipp". När man köper en hel fastighet så blir priset per lägenhet my c k e t minder än när man köper en enstaka läganhet. Är det svårt att förstå? Det rör sig inte om något underpris, snarare tvärtom om man räknar det eftersatta underhållet och den förlorade värdestegringen som det allmännyttiga företaget dragit nytta av när man dragit upp hyrorna.

Sen påstås det att det är skattebetalarna som är förlorarna på affären. Mig veterligen har inte en skattekrona byggt hyresrätterna. Istället har hyresgästerna betalat och fortsätter betala "allmännyttans" fastigheter. Det är då inte mer än rätt att hyresgästerna även får köpa sina lägenheter och trygga sitt boende.

Du borde kolla fakta lite mer innan du drar hyresgästföreningens snyftvals...

Mattias Ericson sa...

Men gör inte hyresgästerna ett klipp om de får köpa billigare än marknadspriset som de kan sälja till? Oavsett om de köpt i klump eller inte?

Som jag förstår det så har byggandet av hyresrätter varit subventionerat av staten genom investeringsbidrag, statens intänkter är efter vad jag kan förstå skatt, med andra ord har skattebetalares pengar gått till att bygga detta bostadsbestånd, eller?

/Mattias

Mats Dagerlind sa...

Visst gör de som köper för att omedelbart sälja ett klipp.

Samtidigt tar de som avser att bo kvar stora risker, dels drar de på sig ett fastighetsägaransvar som få har kompetens för, dels får de i de flesta fall högre kostnader och dels riskerar de att stå där med stora lån den dag fastighetsbubblan spricker och det blir fritt fall på priserna.

För dessa kvarboende är det snarast ett rejält överpris eftersom bostadsmarknaden i Sthlm är så överhettad och priserna bygger på en obalans i tillgång och efterfrågan.

Det enda vettiga skälet att köpa är att en förening kan fortsätta ta ut bruksvärdesbaserade kostnader för sitt boende, även om en borgerlig regering skulle driva igenom marknadshyror.

Oskar sa...

Mats: Man kan inte kalla det överpris eftersom marknadsvärdet är högre. Risken finns inprisad i marknadens pris. Sen kan man ha åsikten att risken är undervärderad, men det är en åsikt.

Sanningen är att boendekostnaderna ökar efter nästna alla ombildningar. Och att det troligen för alltid kommer vara dyrare att bo i denna fastighet efter ombildningen. Vem är det som vinner på detta?