fredag, juli 20, 2007

Borgarnas fördelningpolitik gynnar de rika - eller Vad var det vi sa

Läser i Flamman i dag att finansminister Anders Borg inte är stolt över sin egen fördelningspolitik.

– Vi sänker ju skatterna väldigt mycket för en väldigt liten grupp. Jag tror det är bra för entreprenörskap, jobb och framtid. Men fördelningspolitiskt är det inte en åtgärd som jag satt upp på min lista över det jag är mest stolt över. Jag grunnade mycket innan jag föreslog det till partiledarna. Jag kom till slutsatsen att det bra övervägde, men man kan inte förneka att det ger en fördelningseffekt.

Detta går bara att läsa på ett sätt. Borgerlighetens politik går ut på att gynna de redan rika, på bekostnad av de fattiga. Eller vänta nu, det går att läsa på ett annat sätt; Vad var det vi inom Vänstern sa!

/Mattias

Lästips: Reflektioner från Sandlådan

1 kommentar:

Björn Fridén sa...

Där var sannerligen ett intressant lästips. "inte så bra ur fördelningssynpunkt"