söndag, juli 15, 2007

Att köra buss med Neil

Neil Young är en av mina senare upptäckter av artister. Med andra ord upptäckte jag honom för ungefär tio år sen. Min musiksmak har väldigt länge befolkatas av framförallt män som spelar gitarr och tutar i munspel. Young har dock vuxit och vuxit och Harvest är nog den absolut bästa skiva som finns i countryrockgenren. Finstämt, småsvängigt och vackert. Precis som det ska va.

Jag såg Neil Young i Globen 2001 var det en av de bästa konserter jag har sett. Lite lustigt var att när jag berättade för min vän Johan om vilken bra konsert jag såg dagen innan berättade han vilken dålig konsert han varit på. Det var samma!

På den tiden jag körde långväga bussar på natten fanns inget bättre än att glida ut från garaget och upp på E4an söderut och låta Harvest dra igång resan. Att köra genom natten med Neil Young är nog det mest romantiska man kan göra i sin ensamhet.




/Mattias

1 kommentar:

Sonny sa...

Neil är underbar och han är min husgud. Tips Lyssna på Bap Kennedy och cd Domestic Blues (även andra är kanon) eller Alejandro Escovedo cd A Man Under The Influence och du får sitta kvar i bussen länge länge. Så ska det låta....//Sonny