måndag, juni 11, 2007

Varför tycker vi som vi tycker?

Hittar i en kommentar hos Esbati ett mycket intressant citat från en för mig tidigare okänd intellektuell, men som nu väckt mitt intresse:

"Vi finner skäl som stöder vår tro därför att vi redan tror; vi tror inte därför att vi har fått tillräckliga skäl att tro."

Jag är benägen att tro just så. Finner jag då detta sant för att jag redan tror och det stärker mig? Vete fan. Men det tycks väldigt tydligt att det väldigt ofta, speciellt när man läser bloggar och insändare att skribenter citerar någon, t.ex. Göran Greider, med kommentaren "Äntligen någon som säger sanningen!". Det är väldigt sällan man läser någon som glatt påpekar"Äntligen nån som fick mig att öppna ögonen!" eller "Äntligen nån som fick mig att ändra mig!" . Vore inte det intressantare?

/Mattias

Esbatis kommentarer: Žižek!#comments

Inga kommentarer: