söndag, januari 07, 2007

Who the fuck is Jesus?

Nu när trettonhelgen tagit slut är väl rimligtvis julen över för den här gången. Då kan man kanske få en stund över till att reflektera över vad det är som verkligen händer under några hektiska veckor framförallt i slutet av året. Jag tänker inte tjata om att vi har glömt bort Jesus och att det är en kommersiell högtid vi firar numer. Istället tänker jag ställa frågan, har vi någonsin vetat vem Jesus var? Varför tror så många människor på honom?

Jag tänker inte så mycket på olika troslärar som jag tänker på den historiska personen Jesus, vem var det? Det har jag försökt sätta mig in i under några veckor genom att lyssna på en amerikansk professor med det underhållande förnamnet Bart, efternamn Ehrman. Han har forskat på den historiska personen Jesus i hela sitt yrkesverksamma liv, om man får tro honom. När man lyssnat på honom förstår man att vi har inte mycket att gå på när det gäller den historiska personen Jesus, vi vet inte mycket alls.

Två saker verkar dock stå klart. Det har funnits en person som hette Jesus och denna person hade nånting av religiös art att säga. Mycket mer kan man inte veta, man kan inte ens säkert veta var han kom ifrån, när han levde, hur han levde eller hur han dog. Man kan med historiska kriterier inte belägga några mirakel, man kan inte bekräfta några berättelser kring hans födsel och så vidare och så vidare. Faktum är att det finns flera personer under det första århundradet i vår tideräkning som tillskrivs jungfrufödsel, traskande på vatten, uppväckande av döda, egen uppståndelse efter döden. Jag tror det finns mycket få människor som tillskriver dessa personer någon som helst trovärdighet. Antingen ljög de själva, eller så ljög deras anhängare. Men varför tror människor än i dag att Jesus faktiskt gick på vattnet? Varför tror man att just vår Jesus uppväckte de döda? Ingen av oss har nånting annat än tron att gå på? Eller finns det något annat? För mig är detta en gåta. Om man inte kan tro att Apollonia gick på vattnet och var jungfrufödd, hur kan man då tro på att Jesus gjorde det? Inga bevis finns för någon av dom.

Här kanske det är viktigt att jag säger två saker om mig själv, jag tror inte på gud och jag tror inte på Jesus. Jag ser på mig själv som agnostiker. Däremot förnekar jag inte att människor känner en gudsexistens. Gud känns reell för dessa människor. För en kristen människa finns en känsla att Gud existerar och det köper jag. Men hur drar man kopplingen från detta till det som står i den heliga skrift? Hur får man känslan av en guds existens till tron på en text som är i sig själv motsägelsefull? Det är en annan gåta för mig.

Men jag tror det finns två svar på dessa gåtor. Ingen tror egentligen, om de ransakar sig själva och verkligen är ärliga mot mig, sig själv och andra, på jesus, gud och moralen utifrån Bibeln. Den som gör det får mycket svårt att förklara motsägelserna och orimligheterna i Guds krav på sin egen skapelse. Nej, i stället handlar denna obegriplighet i en annan obegriplighet. Man upplever att Jesus hör bön. Gud hör bön. Det gör inte Apolonia. Om man tillber de andra som sas gå på vattnet får man inte ett svar på bönen. Den upplevelsen har dock de som tillber Jesus. Detta är dock ett annat mysterium som jag inte kan förstå. Hur kan denna självsuggestion uppstå? Kanske är det bara en självlögn.

/Mattias

Inga kommentarer: