måndag, januari 22, 2007

DN förtydligar sin nedvärderande behandling.

I dagens DN har Ylva Thörn skrivit ett inlägg som svar på en tyckarartikel av Peter Wolodarski från den 19/1. Jag kan inte hitta det på nätet så jag skriver av det hela här.

"Peter Wolodarski argumenterar för låga ingångslöner (19/1). Jag uppmanar alla att kort fundera på hur det skulle vara att försöka klara sig på 15000 kronor per månad som är den lägsta heltidslönen för gymnasieutbildade.
Att höja lägstalönerna är centralt för alla Kommunalare. Annars måste en stor del av hela lönepotten användas för de som liggger lägst. Låga ingångslöner fungerar som ett sänke för hela grupppen.
Och handen på hjärtat, inte blir väl Sverige bättre om vi får ökade klyftor genom fler lågproduktiva och ytterst lågt avlönade jobb?
Jag vill också upplysa DN och läsarna om att vi inte genomfört någon arbetstidsförkortning sedan 1988 och inte förlängt semestern efter 1980. Den svepande formuleringen om att våra jobb inte kräver någon utbildning är både nedvärderande och direkt felaktig."

Det som är viktigt här är mitt fetade slut. Kommunals ordförande anser att ett påstående om att deras jobb inte kräver någon utbildning är elakt och ljug. På det svarar Wolodarski kvickt och snabbtänkt:

"Jag har aldrig hävdat att Kommunals medlemmar är outbildade, bara att arbetet som undersköterska inte förutsätter högre studier."

Men var det inte precis det som var det nedvärderande och kränkande? Det känns bra att Wolodarski och DN igen sparkar på kommunals anstäldda!

/Mattias

Inga kommentarer: