måndag, augusti 28, 2006

Överklassens moral

Tänkte ägna mig åt lite självupplevda fördommar. Som med alla fördommar är de just det, dommar man avläggar på förhand. I det här fallet baseras de på upplevelser när jag kört taxi.
Det hela väcks av de senaste händelserna kring etik och moralisarna KD. En spion och en som dömts för försök att muta en polis.

Att köra taxi i Stockholm går till stor del ut på att flytta tämligen förmögna människor från en plats till en annan, inklusive att prata lite smått och gott. Min upplevelse av mina år av taxinätter är att de mer förmögna kunderna oftare hade en ganska grumlig syn kring kriminalitet. Ett exempel.

Kund (man, egen företagare i ganska stilig villa i Täbytrakten.) Känner du dig aldrig hotad?
Chauffören: Näe, mycket sällen. Oftast faktiskt av killar i från den här trakten. 18-åringar som gärna är ute och slåss och pratar om slagsmål.
Kund: Men det är väl alla killar i den åldern.
C: Nej, jag har aldrig hört någon som inte kommer från Täby, Lidingö, Danderyd eller Djursholm att prata om att längta till slagsmål.
Kund: Nä, det är nog bara snack på grabbarna.

Ett totalt ignorerande av de problem som uppstår när unga, välbärgade män drar runt och slåss.

C: Sen är det ganska skönt att veta att ens kollegor kommer till undsättning om något händer.
K: Ja, det lär vara skönt att veta att det kommer massa män och inte en enda av dom som säger ett smack!

Till början verkar detta ganska oskyldigt, men om man tänker efter vad det etyder så blir det skrämmande. Det här är en total pöbelmentalitet. Det han egentligen säger är att om man är flera stycker och håller käften kan man göra i princip vad som helst. Spöa skiten ur nån till exempel.

Andra exempel är de rikas totala ovilja att betala skatt, vilket tydligen inte är ett lagbrott, och andra förbrytelser. De här kommentarerna har jag inte en aning om hur många gånger jag hört.

K: Jag vill inte att en enda krona ska gå till Ringholm

K: Det här drar jag av på företaget. (Vilket betyder att till viss del ska skattebetalarna betala kundens fylleresa)

K: Det är lika bra att köra för fort, polisen är ändå inte ute.

Det som är intressant med detta, förutom att se hur tankarna rör sig kring kriminalitet i överklassens huvuden är att se vilka brott som är okej, för i samma samtal har ofta diskussioner om de fruktansvärda brotten som underklassen begår kommit upp. Med andra ord, de brott som gynnar de rika är okej, men inte de brott som gynnar den fattige som begår brottet. Själv tycker jag att alla brott är brott och ska lagföras, oavsett vem som tjänar på det.

/Mattias

Inga kommentarer: